Донче!
...А и по-различни от нас. Примерът с моята дъщеря е очеваден. До 17-годишната си възраст беше прочела само две книги - "Малкият принц" и "Пипи дългото чорапче". Може би е имала дислексия - когато беше в началното училище, не бях запозната с този проблем. Четеше гладко, но не разбираше какво е прочела. С радост обичаше, обаче, аз да й чета. А в къщи имаме хиляди томове книги. Аз се научих да чета на 3.5 години и това продължава да е моя голяма страст. А и майка ми, и баба ми с книгата лягаха и с книгата ставаха. Докато завърша гимназия почти нямах собствени книги. По тази причина всяка лятна ваканция работех безплатно в Окръжна библиотека, за да имам неограничен достъп до книгите. А вече почти 40 години непрекъснато купувам книги. Но личният ми пример ни най-малко не действаше на дъщеря ми. Доскоро. Преди близо година изведнъж ме помоли да й купя книга от Конфуций (!), защото неин преподавател цитирал някаква мисъл, която изключително й допаднала. И запомни много сентенции на Конфуций, които цитираше винаги на място. След това пожела да й купя книги от Хорхе Букаи и Паоло Куельо. За мен беше невероятно да скочиш направо на сериозна литература, без да си чел нищо друго преди това. През тази учебна година написа няколко прекрасни есета (които бяха отличени на училищни конкурси) по литература и по етика и право. Много кратки, но изключително оригинални. Написа ги в час, без предварителна подготовка. Изведнъж, сякаш по самосебе си се оправи и ужасният й правопис.
Нашите деца, изглежда, получават по някакъв друг начин информация, черпят мъдрост отнякъде, без да са чели книги. Моята дъщеря често обича да разговаряме на езотерични теми. Изказва сериозно мнение по основните въпроси на духовното, без да е чела нищо по въпроса. А аз от двадесетина години само такава литература чета. Моят извод е : да не се тръшкаме толкова много, че децата ни не четат, а само внимателно да следим развитието им и да се вслушваме в тях - какво говорят, как разсъждават.