vorfax Добавено Март 18, 2010 Доклад Share Добавено Март 18, 2010 Днес си зададох въпросът кои източници могат да бъдат ползвани като достоверни. Признавам си, че често срещам позиции които не се основават на цитати от Библията (/Корана и т.н.) и такива които простосмъртен няма как да знае (примерно какво е след смъртта). Смятам, че ще е полезно да се разграничат тези които служат за аргументи и онези които напротив, само подвеждат. Докъде се простира човешката възможност за знание? Нима човекът може да е вещ по всичко и за него няма теми за които няма отговори? Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
vorfax Добавено Март 18, 2010 Автор Доклад Share Добавено Март 18, 2010 А може би и това "достоверни източници" не винаги можем да приемаме за чиста монета, особено пречупено през призмата на нечие тълкуване и тогава... можем да се съмняваме във всичко. И тъкмо тогава ни служи онова усещане което ни помага да разграничим истината от заблудата. Господи, дай ми сили да променя нещата, които мога; дай ми търпение да приема нещата, които не мога да променя и ми дай мъдрост - винаги да виждам разликата между двете. (би могло да се съотнесе с разграничаване на истината от неистината) Заблудата е част от живота и този който се смята за непогрешим вече поне веднъж се е заблудил. И все пак, кои са нашите източници на знание? Някой? Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Станимир Добавено Март 20, 2010 Доклад Share Добавено Март 20, 2010 Днес си зададох въпросът кои източници могат да бъдат ползвани като достоверни. Признавам си, че често срещам позиции които не се основават на цитати от Библията (/Корана и т.н.) и такива които простосмъртен няма как да знае (примерно какво е след смъртта). Смятам, че ще е полезно да се разграничат тези които служат за аргументи и онези които напротив, само подвеждат. Докъде се простира човешката възможност за знание? Нима човекът може да е вещ по всичко и за него няма теми за които няма отговори? Много зависи според мен какви цели си е поставил човек. Ако целта е единствено знание, то наистина проблемът с достоверността на източниците е сериозен. Ако целта е духовно развитие, то от значение е най-вече знанието, което може да бъде практически приложено. Така това знание тъй или иначе ще бъде проверено. Има знание, което няма как да проверим. Например за космогенезиса и други подобни, а в различните източници може да се срещнат най-разнообразни съчинения по въпроса. Ако човек си е поставил като цел единствено знанието (и даже не точно знанието а информацията) шансът да получи достоверна информация е почти нула. Отделно стои проблемът, че той ще може да разберат много малка част от истината, дори и да „разполага“ с нея. По въпросът за доверието в различните автори: когато човек прочете нещо от даден автор, което вече е приложил в живота си и знае, че е вярно, то доверието към въпросния автор нараства. Когато приложи и други неща, които е прочел от този автор и също види, че са верни, доверието нараства още повече. Тогава човек може да се довери и за нещата от съответния автор, които няма как да провери в живота си. И пак повтарям: ако целта, която си е поставил човек е духовно развитие, то тази непроверима информация тъй или иначе не е от първостепенно значение. Човек може да я приеме просто като възможност и това по никакъв начин няма да се отрази на индивидуалното му развитие. Тъкмо напротив: преследването на подобен род информация може да отклони човек от действително необходимото. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Аделаида Добавено Март 20, 2010 Доклад Share Добавено Март 20, 2010 И аз споделям мнението на Стан, наистина не може 100% да сме сигурно в доставерността на всеки автор, но...някак инстиктивно разбирам кое да отсея, т.е. това което трябва да разбера и запомня, а другото просто заминава... Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
vorfax Добавено Март 20, 2010 Автор Доклад Share Добавено Март 20, 2010 По въпросът за доверието в различните автори: когато човек прочете нещо от даден автор, което вече е приложил в живота си и знае, че е вярно, то доверието към въпросния автор нараства. А какво става, когато някой автор е изгубил моето доверие, но виждам, че насреща ми се изтъква като капацитет и се вярва в думите му? Ако целта е духовно развитие, то от значение е най-вече знанието, което може да бъде практически приложено. ... Ако човек си е поставил като цел единствено знанието (и даже не точно знанието а информацията) шансът да получи достоверна информация е почти нула. Харесах си това, но какво ще рече "практически приложено?" Това което обяснява проблеми, навързва приети истини, прави живота ни по-хубав/пълноценен или? Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
infinity1305 Добавено Март 20, 2010 Доклад Share Добавено Март 20, 2010 (edited) Някои автори носят знание, други - познание... А нас ни докосва онова, за което сме готови. Инстинктивно... Редактирано Март 20, 2010 от infinity1305 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Станимир Добавено Март 20, 2010 Доклад Share Добавено Март 20, 2010 (edited) А какво става, когато някой автор е изгубил моето доверие, но виждам, че насреща ми се изтъква като капацитет и се вярва в думите му? Какво трябва да стане? Твое право си е да не вярваш на въпросния автор. Харесах си това, но какво ще рече "практически приложено?" Това което обяснява проблеми, навързва приети истини, прави живота ни по-хубав/пълноценен или? Ами, по-скоро става въпрос за неща, които са свързани с промяна в нашето собствено поведение, мисли, чувства. Например можем да си пишем и говорим колкото искаме за търпеливост или равновесие, като необходими за духовното развитие, но реално да не ги проявяваме в живота си. Значи в този случай нямаме приложение. Ако само говорим без да прилагаме, това е позоваване единствено на нещо, което сме прочели или чули. Някой е написал, че търпението е добродетел и ние повтаряме, без да сме проверили реално какви резултати ще донесе търпението в живота ни. Редактирано Март 20, 2010 от Станимир Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
vorfax Добавено Март 20, 2010 Автор Доклад Share Добавено Март 20, 2010 (edited) Твое право си е да не вярваш на въпросния автор. Това е ясно. И да грешиш е човешко, дори бих казал, че е човешко право да се греши... всъщност не съм сигурен, май е обект на друга тема. Но въпросът ми беше по-скоро как да разпознавам достоверните източници. Защото техниката на проба-грешка в изпитването на един или друг метод най-малкото няма да стигне за един живот. Изправяме се пред дилеми дали да приемем нещо за правдиво прекалено често за да можем да го проверим. Тогава? И пак да припомня това: Нима човекът може да е вещ по всичко и за него няма теми за които няма отговори? Не е ли понякога лесно да разкрием лъжепророка по това как всичко му е ясно и знае неща които само бог би могъл да му прошушне? Редактирано Март 20, 2010 от vorfax Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.