Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Женският аспект на Бог


selsal

Recommended Posts

Хм, пък, моят бог има три лица - Отец, Син и Свети Дух - Силвия

Триединството е догма, която не е залегнала в Евангелието, а е приета официално 350 години след събитията в него. Когато Исус се обръща към Бога с Отец няма предвид триединната божия същност.

Доколкото съм информирана, Светият Дух е най-близко до човека, а той при православните християни е аналогът на женския аспект на бога. - Силвия

Е, в православието не е така. В гностицизма, да. Струва ми се, че трябва да се внимава с феминизирането на християнския бог, отнасяйки го към Великата Майка, или към Светия Дух, пременявайки го в жена (все пак тоя Дух е низходил в Богородица). Църкавата е действителният женски аспект в християнството.

Модераторска бележка: Този и следващите седем поста са преместени от темата Майката

Редактирано от Станимир
Линк към коментар
Share on other sites

Хм, пък, моят бог има три лица - Отец, Син и Свети Дух - Силвия

Триединството е догма, която не е залегнала в Евангелието, а е приета официално 350 години след събитията в него. Когато Исус се обръща към Бога с Отец няма предвид триединната божия същност.

Доколкото съм информирана, Светият Дух е най-близко до човека, а той при православните християни е аналогът на женския аспект на бога. - Силвия

Е, в православието не е така. В гностицизма, да. Струва ми се, че трябва да се внимава с феминизирането на християнския бог, отнасяйки го към Великата Майка, или към Светия Дух, пременявайки го в жена (все пак тоя Дух е низходил в Богородица). Църкавата е действителният женски аспект в християнството.

За предпочитане е някои догми наистина да се пооспорят. Като например тази за църквата и невястата на Христос - това е най-тъпата догма в православието, защото позволява злоупотреби. Всъщност, тя отново е взаимствана от гностиците - при някои гностически секти се говори, че Витос и Сиге (Дълбината и Тишината) са родителите на Нус и Алтея (Умът и Истината), които пораждат Логоса и Зоя (Словото и Живота), а те от своя стана - Антропос и Еклесия (Човека и Църквата). Това е така наречената от гностиците върховна огдоада.

Но триединството също не е случайно - то е взаимствано също от много древни религии, в някои от тях, дори се говори за четириединство. Никой не казва, че бог е Великата Майка, но с маскулизацията на бога също трябва да се внимава, защото равновесието е наклонено отново в търсене на Бащата от благочестивите православни отци...

Руах е дума на иврит, която е от женски род и означава Свети Дух.

А иначе, Христос говори не само за Отца Си, а и за Светия Дух на Истината - Утешителя, който ще бъде пратен на човеците, които я търсят.

Линк към коментар
Share on other sites

...но с маскулизацията на бога също трябва да се внимава... - Силвия

Както Отец възлюби Мене, така и Аз възлюбих вас; пребъдвайки в Моята Любов.

Йоан - 15:9

Според мен Исус не е внимавал много. Нито пък някак е отнесъл Божията любов към майчината.

Има ли майка, който няма баща? - shelter

Ето още кой - наедно с Исус - не е внимавал (понякога са изключително концентрирани мненията ти). Без бащината символизация (осветляване) майката не може да бъде позната, светът не може да бъде познат. Живеенето в подобна непознатост, неосветеност, несимволизируемост, е психозата.

Линк към коментар
Share on other sites

...но с маскулизацията на бога също трябва да се внимава... - Силвия

Както Отец възлюби Мене, така и Аз възлюбих вас; пребъдвайки в Моята Любов.

Йоан - 15:9

Според мен Исус не е внимавал много. Нито пък някак е отнесъл Божията любов към майчината.

Да е внимавал!

И ако беше внимавал, щеше да избегне въпроси от рода на "Защо ме изостави, Господи?!". Там, на Кръста.

Където, когато е разпънат, до него стои онази, която той пита: "Какво общо имам аз с теб, жено?"

А отговорът е - Кръста. За невнимаващите Исусовци.

Линк към коментар
Share on other sites

Но, Силвия, значението "Господи, защо ме изостави" е в това, да се разкрие Исус в една напълно човешка форма, където той не се ползва от божествения си произход. Това изречение е венецът на жертвата, която Христос представлява. А ти - донякъде назидателно подчертаваш съдбата му на кръста, сякаш туй е логична последица от разграничението на Исус от майка му, кръвните братя и сестри. "Като не ще майка си, ей докъде докара."

Той е трябвало да изпие тая чаша - по заръка на Отца си - не да я избягва. Никой друг, мъж или жена, не е способен на това.

(Ама се настройваш бързо и тръгваш с "двата меча". И без щит.)

Линк към коментар
Share on other sites

Не си далеч от истината. Само дето никого не назидавам. :D Но и никого не оправдавам. Дори и Исус! Още по-малко Отца му. Нали не мислиш, че те се нуждаят от оправдание?..

Много пъти съм се питала с какво е заслужил Исус своята горчива чаша. Ти не си ли си задавал този въпрос?

В какво Синът е сгрешил, за да се наложи да изкупува половината грехове на човечеството? Какво изкупува с това да бъде добрия син-жертва?

(Аз така се бия - без щитове.)

Линк към коментар
Share on other sites

Много пъти съм се питала с какво е заслужил Исус своята горчива чаша. Ти не си ли си задавал този въпрос? - Силвия

Даже май му знам отговора. (Не е щото е прокудил майка си). Старозаветен е принципът, според който лошото дело се наказва. И оттук старозаветна би била интерпретацията, според която Исус е разпнат, поради грях.

В какво Синът е сгрешил, за да се наложи да изкупува половината грехове на човечеството? - Силвия

А новозаветна е представата (благата вест), че сред всички грешни (щото "праведен ни един няма") се е явил безгрешният, а то само безгрешен може да изкупи греховете на тия всички грешни. Ако жертвата носи вина, тя не е никаква жертва. Ей тоя Един (безгрешен) е Божията любов към човека, въплътена в човек сред човеците, за да може хората - по силите, на които не е изкуплението - да бъдат изкупени и спасени. Майчината любов е ценно нещо, но тя няма стойността на спасението и оправданието пред Бога, и изобщо смесването на двете е доста наивно (светско) занимание.

(Аз така се бия - без щитове. - Силвия

Остана и да ме набиеш без щит.)

Линк към коментар
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Я, виждам - със selsal сме отворили нова тема, не без модераторска намеса, вероятно. Както и да е - ще се възползвам от това, за да си поговоря с някой, който го вълнува, ама наистина, темата.

Много пъти съм се питала с какво е заслужил Исус своята горчива чаша. Ти не си ли си задавал този въпрос? - Силвия

Даже май му знам отговора. (Не е щото е прокудил майка си). Старозаветен е принципът, според който лошото дело се наказва. И оттук старозаветна би била интерпретацията, според която Исус е разпнат, поради грях.

В какво Синът е сгрешил, за да се наложи да изкупува половината грехове на човечеството? - Силвия

А новозаветна е представата (благата вест), че сред всички грешни (щото "праведен ни един няма") се е явил безгрешният, а то само безгрешен може да изкупи греховете на тия всички грешни. Ако жертвата носи вина, тя не е никаква жертва. Ей тоя Един (безгрешен) е Божията любов към човека, въплътена в човек сред човеците, за да може хората - по силите, на които не е изкуплението - да бъдат изкупени и спасени. Майчината любов е ценно нещо, но тя няма стойността на спасението и оправданието пред Бога, и изобщо смесването на двете е доста наивно (светско) занимание.

(Аз така се бия - без щитове. - Силвия

Остана и да ме набиеш без щит.)

И какво, ако те набие жена без щит? :)

На въпроса, който ти зададох - даже изобщо не му знаеш отговора, а ми сказваш известни религийни шаблони - обяснението за жертвата никак не е новозаветно, само е преправено на такова, жертвените олтари са емблематичен белег на езичеството, а ако искаш моето мнение, дори е по-натъртващо и утвърждаващо греха - един вид големи грешници сме това - хората, брей! Но това е друга приказка - някъде из форумите, мисля, имаше тема за греха и спекулациите на църквата с това понятие. Аз съм на особено мнение за човеците по този въпрос и ако те имат изобщо някакъв грях, то той се нарича невинност, по семплата логика, че ако Бог е сътворил човека по свой образ и подобие, то човекът не е носител на грях. Обратното твърдение би било богохулство, поради пряко обвиняване на бога в грешност.

Та на въпроса ми и по темата - отговорът ти е не е щото е прокудил майка си, но аз мисля, че е точно заради това, разбира се, съвсем образно казано. В някои гностически учения, мисля, на Василидската секта (но не съм сигурна, ще проверя след това), се открива интересно обяснение на Божествената природа и Сътворението. Според тях гностици, преди началото на всичко имало бог - Първият Човек (да го наречем Отца). От него произлиза Вторият Човек (това прилича на Сина) и стават "двама мъже в града". Но имало, отделно от тях и Женско начало - Светият Дух. Той, обаче, бил твърде много за Един Човек и твърде малко за Двама. Затова част от него прелива от Небесата и пада в материята. Така се е сътворил света - от падналата част на Светия Дух. Онази - същата част, която била малко за Сина и подир която Той слиза, за да я завърне в Себе си. И ето къде е Кръста. Тук, в тази на пръв поглед наивна по детски притча, се крие дълбоко знание - тайна, която от памтивека вълнува хората, а гностиците са знаели.

Линк към коментар
Share on other sites

  • 2 months later...

Доколкото знам в различни религии/ вярвания присъства триединството - Баща - Майка - Син, как да се обясни това, че в християнството майката е заменена със светия дух ? Това проява на женомразтво от страна на църквата ли е или нещо друго, чийто смисъл аз не знам. Може би ако майката беше част от християнските догми, нямаше жената векове наред да бъде смятана за по- грешна и безправна от мъжа. :hmmmmm:

Линк към коментар
Share on other sites

В християнството самата троица си има женски аспекти, които въобще не е нужно да се отделят.

Но по-важно е, струва ми се, че самото християнство, като път, е само за жени. То започва винаги от Девата Мария и минава през венчавка с Жениха.

*- жена - душа

Линк към коментар
Share on other sites

рабската дума за „Дух" е от женски род...

Духът няма нищо общо нито с женски, нито с мъжки род.

Може ли, например, Духът да е „сух" или „влажен"?

Духът не дебелее от ядене на хляб.

Той не страда от смяна на настроенията."

Редактирано от Fut
Линк към коментар
Share on other sites

Женският аспект е пасивен, възприемащ, инертен, поддържащ, той е субстанцията, първоматерията чрез която Духът изгражда Вселената. Тука общоприетото разбиране за половете няма особено значение. Едно и също нещо може в един момент да е положително по отношение на друго, а в друг момент да е отрицателно. Ако Духът се приеме в неговия абсолютен смисъл, като нещо вечно и неизменно, то следва, че е винаги положителен, т.е. проявява само мъжкия си аспект, но това са разсъждения в които не знам дали ще е от полза да се задълбочаваме прекалено. Материята, взета в абсолютен смисъл е другата крайност, винаги пасивна. Съзнателното съществуване е между тези две крайности.

Редактирано от Станимир
Линк към коментар
Share on other sites

Предполагам, че в Библията като се е казвало, че жената трябва да служа мъжа и да му се подчинява се е имало нещо друго предвид, а не какво са го изтълкували неволно или Волно християните и жената векове наред е била смятана за по - грешна и низша от мъжа ? :)

Линк към коментар
Share on other sites

Предлагам ти да видиш този постинг и следващите няколко на Благост:

http://www.beinsadouno.com/board/index.php...post&p=3887

А може и този да погледнеш:

http://www.beinsadouno.com/board/index.php...post&p=9416

Линк към коментар
Share on other sites

Предполагам че сте съгласни, че библията е преправяна през вековете, тогава защо използвате цитати от нея, от къде сте сигурни че са от Бога съответните слова? ;)

Линк към коментар
Share on other sites

Съгласни сме, ама ние сме малко по-преправяни и от нея.

Съжалявам, че като питаш за Библията ти отговарям с нея.

От бога слова няма, има само Едно Слово (Абсолют, Логос, Христос)

Линк към коментар
Share on other sites

Нямах намерение да отговарям отново в тази тема, но шило в торба не стои както се казва :))). Ще споделя нещо мъничко от една от любимите ми книжки. Авторът е ясен Елеазар Хараш естествено :feel happy::)

" ...Майката Богиня (така както са я наричали) е велик символ на идеята, която е наречена Майката на Боговете. Думата "майка" означава съвършената Любов, това е нейният най-дълбок символ...."

"Любовта винаги насочва съществата към Мъдростта, затова Учителят казва че истинската Любов всякога има непреодолим страмеж към Мъдростта...."

" ...Само Любовта може да ражда Слънца...В Египет поклонението към Изида е било едно съзнателно отношение към Прамайката, или към Праосновата на живота. Изида в своята дълбочина е нематериално същество. Това е вечната субстанция на Любовта, която рядко слиза на земята в такава форма, във формата на Светата Дева, Майката на Боговете, Майката Богиня..."

и т.н.... лекцията е великолепна :3d_053: Из*Мистични Познания* Лекции - X - том* Е. Хараш

Линк към коментар
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Добави...