Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Гласът като музикален инструмент


Надеждна

Recommended Posts

преди време бях срещнал нещо по темата от Учителя:

"Аз когато седна да пея, понякой път има други професори и казвам: Проверете доколко може да пея. Там дето не мога как ще ме коригирате? – Сега на тези певци от вас, които имате вие, пеете със затворено гърло. Горното гърло във вас е затворено. Три гърла има човек: едно гърло за стомаха, с което той поглъща храната, едно гърло с което диша, и трето гърло, с което говори. Само горното гърло когато пеете, е затворено. Не се пее така. Трябва да се научите да пеете с отворено гърло. Сега аз като пея, казвате: „Ние не можем да го направим“. То е чувствувание. Направяте го и оттатъка минавате. Човек, който може да мисли, може да го направи. Туй е закон. Някои хора са по-даровити, понеже са се упражнявали, вярват в Бога, турили са умът си на работа. Помнете, че всичките дарби се развиват при мисълта. Чувствуванието е спомагателно. Трябва да знаете чувствата, които имаме, това са завършените мисли на същества, които са мислили. Нашите чувствувания са завършените мисли на напреднали същества. Туй, което аз чувствувам, това е завършена мисъл на напреднали същества."

Мислене и чувствувание

Линк към коментар
Share on other sites

Нека първо уточним понятието "отворено гърло".Ако става въпрос за раздалечаване на гласните струни, тогава тонът, който ще излезе, е по-нисък.Колкото гласилките са по-събрани, приближени, толкова тонът, който се взима е по-висок.Но едва ли това се има предвид.Освен ако ако става въпрос за пеене с повече атака.Народните песни са много добър пример за такова пеене.Среща се обикновено в припевите на песните.

Линк към коментар
Share on other sites

Благодаря на BlueHawaii за хубавия цитат и на Оля за уточнението! :thumbsup:

Звука, който човек издава, освен от движението на гласните струни, зависи и от струята на въздуха, и от „резонаторния обем”

Изпълнителите на такова пеене напълват дробовете си със колкото се може повече въздух, и постепенно го изпускат, като освен през гърлото, като резонатори се добавя носоглътката (със специални тренировки може да се управлява отварянето и затварянето и) както и обема на белия дроб, както и гълтателното гърло, отварящо достъп до резонатора- стомаха. И докато от дихателното гърло се издават трелите на свирене, като птичките, то от носоглътката се издават ниските и твърде ниските басови тонове. Уникалността на това изкуство се състои в това, че от един човек, СОЛОВО, се изпълняват ЕДНОВРЕМЕННО ДВЕ ноти и то с различна мелодика и ритъм. За пеенето на Тибетските лами също е характерно изпълнението с тези гърлени звуци, но „настройването” на всеки човек е на определена нота, и това е многогласното хорово пеене.

Много хора свързват това пеене с медитация, с мистично настройване на изпълнителя, с транса и шаманизма. В съвременния свят това се свързва с „етно” песните, а също и с авто-хипнозата, тренинга на различните неуправляеми в ежедневието мускули (подобно на йогите)...

Пеене с "отворено гърло"

За онези от вас,които са любопитни да узнаят повече за този вид пеене и които имат търпението да прочетат цялата статия,ще открият,че колкото и рядко да се среща днес то,едно от местата,в които все още живее,е България,а негови изпълнители са тъй наречените "Бистришки баби".Още нещо любопитно е,че "Бистришките баби"са включени в Световния регистър на шедьоврите на нематериалното културно наследство! :3d_038:

Но аз предлагам да не се ограничаваме само в конкретното "гърлено пеене",за което вече стана дума,а да разширим темата,като всеки,който иска,се включи със своите познания и опит за различните техники на пеене. :3d_015:

Редактирано от Моника13
Линк към коментар
Share on other sites

Аз лично съм едно добро гардже - пея си грачейки. Пробвал съм да пея в хор преди няколко години - успявах да се включа с баритона си в по-дългите, по-протяжни песни, без много вариации нагоре надолу. Например в сладко-медено песента. Сядах до другите баритони и ги следвах. Но общо взет онямам таланта - просто факт.

Българските гласове наистина са интересни - често гледам някой хамерикански филм на фона на който звучат български песни - чак се учудвам колко мистично звучат и колко специфично неповторимо.

...

А накой запознат ли е с техиката на шаманското/ тибетско гърлено пеене? Знаете, тези мантрови припеви в много ниска октава - как се постига такова нещо?

Линк към коментар
Share on other sites

А накой запознат ли е с техиката на шаманското/ тибетско гърлено пеене? Знаете, тези мантрови припеви в много ниска октава - как се постига такова нещо?

Ето тук можеш да прочетеш"Музикален инструмент",употребяван от шаманите

Всъщност самият термин "отворено гърло" идва от шаманите,поне това е,което знам,и се появява като подражание на природата и в стремежа към общуване с нея.Има различни стилове гърлено пеене.При повечето от тях "мелодията" е по-важна от поетическия текст,те напомнят на люлчени песни.Но има и такива,в които текста заема водещо място - като тибетските и монголските,например.

Гърленото пеене е резултат от музикално-поетичното мислене на Тувимците и безграничната им любов към природата. Затова основна мярка за ценност и красота е максималното подражание на природата и нейните звуци. В Тувимската Република гърленото пеене се счита за национална ценност. Не е необходимо да се провеждат специални школи, защото то се предава от поколение на поколение, от уста на уста.. Статистически е установено, че всеки пети тувинец може да пее по този начин, и то множество песни..!! Репертоара не е много богат, но богатството е в неповторимата интерпретация на всеки изпълнител. Гърленото пеене се изучава в редица научни институти по света, правени са ендоскопски изследвания, ултра-звукови три-дименсионални наблюдения на носоглътката и спектрограми на звуците (до и под границата на чуваемостта с обикновено човешко ухо).
Линк към коментар
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Искам да споделя с вас нещо от моя опит с пеенето и гласа,като инструмент.Понеже всичко,което съм постигнала в тази област е плод на усета и интуицията ми,на любовта ми към музиката и пеенето,надявам се да бъда от полза за хора,които

споделят моите интереси!

Работата ми е свързана с пеене на кавърверсии на различни изпълнители,което предполага известен талант в имитацията на всеки един от тях,но от други колеги,пък и от личния си опит знам,че това е едно от нещата,които най-много увреждат гласа.Така че,с течение на времето си изградих мой стил и начин на изпълнение такива,че хем да са близо до оригинала,хем да ме представят мен самата,като индивидуалност.Не съм взимала уроци по пеене,а на правилно дишане се научих,докато учих(но не казвам,че го владея напълно) да пея песните,които обичам - сред моите "учители" са Ренди Крауфорд,Марая Кери,Уитни Хюстън,неудържимата Тина Търнър...Искам да ви кажа,че повечето от техните песни са невъзможни за изпяване,ако не се владее дишането с диафрагма,както обичат да казват певците.Друго важно при взимането на високите тонове е на каква гласна се изпяват.По принцип по-лесно се хващат височини на широките гласни,като а,я,о,а по-трудно - на тесните - и,е,у,но в същото време,когато се взима висок тон на а,например,не звучи добре,когато е прекалено широко отворено.Тук е мястото да спомена и за пеенето с широко отворена уста,както и за това - със съвсем слабо отворена,което е свързано също с тъй нареченото тоноизвличане.Както при постановките за инструменти,така и при гласа - това е въпрос на различни школи,а защо не и нещо напълно индивидуално.Например за пианото - при едни школи се препоръчва пръстите да са ниско до клавишите,едва ли не дланите да опират в тях(доколкото знам американските джазмени следват тази школа),а при други - пръстите да са високо,сякаш ще отлетят от клавишите(такива са повечето класически постановки,макар че се срещат и джазмени,които свирят по този начин).За певците аз лично мисля,че е напълно индивидуално.Още нещо,което е важно при певците,това е микрофонната техника.Колкото по-добре владеят дишането си,толкова по-малко се налага да "жонглират" с микрофона.Макар че,съвременната техника вече предлага такива възможности(макар и доста скъпи),че дори и не чак дотам владеещи гласа си певци,биха могли да се справят прилично.

Искам да кажа на всички,които обичат да пеят,че онова,което привлича хората,не е техниката на пеене,макар че тя е един необходим минимум,от който трябва да се тръгне.Но все пак е нещо,което може да се постигне след упорити занимания.Чувствеността на изпълнението е ключът към успеха,нещо като актьорите в театъра - за да те харесат,хората първо трябва да ти повярват.А за да ти повярват,ти трябва да преживяваш песента,която пееш,да я чувстваш.Затова не е случайно,че много първоначални версии на песни са потънали в забвение,докато техни много по-прочувствени кавърверсии,са ги направили хитове на вечни времена.

Надявам се да съм била полезна с нещо на някого! :3d_015:

Линк към коментар
Share on other sites

Надявам се да съм била полезна с нещо на някого! :3d_015:

За разлика от теб, аз не умея да пея, което не ме прави глух. И докато те четох, изпаднах в леко акапелно настроение.

Редактирано от Моника13
Линк към коментар
Share on other sites

aorhama,благодаря ти за Manhattan Transfer,те наистина са "професори" в пеенето! :thumbsup:

Докато ги слушах се сетих и за още нещо,което съм пропуснала да кажа - фразирането.Правилното диафрагмено дишане е особено важно за фразирането в пеенето - една фраза се изпява с едно поемане на въздух и докато се издишва бавно се изпява откъс от текста на песента или мелодия,ако е,както в случая,безтекстова композиция.Следва бързо поемане на въздух,колкото е възможно повече,за да се изпее следващата фраза.От умението на певеца да фразира до голяма степен зависи въздействието му върху публиката.В него е вплетена и мелодията,и чувството,и текста(ако има такъв).Важна е също и дикцията,свързана с тоноизвличането - има певци,на които всяка дума се разбира ясно без да се напрягаш да я чуеш,и такива,на които нищо не им се разбира от текста.Това не ги прави по-слаби певци,разбира се,но аз лично предпочитам първите.

Редактирано от Моника13
Линк към коментар
Share on other sites

aorhama,благодаря ти за Manhattan Transfer,те наистина са "професори" в пеенето! :thumbsup:

Докато ги слушах се сетих и за още нещо,което съм пропуснала да кажа - фразирането.Правилното диафрагмено дишане е особено важно за фразирането в пеенето - една фраза се изпява с едно поемане на въздух и докато се издишва бавно се изпява откъс от текста на песента или мелодия,ако е,както в случая,безтекстова композиция.Следва бързо поемане на въздух,колкото е възможно повече,за да се изпее следващата фраза.От умението на певеца да фразира до голяма степен зависи въздействието му върху публиката.В него е вплетена и мелодията,и чувството,и текста(ако има такъв).Важна е също и дикцията,свързана с тоноизвличането - има певци,на които всяка дума се разбира ясно без да се напрягаш да я чуеш,и такива,на които нищо не им се разбира от текста.Това не ги прави по-слаби певци,разбира се,но аз лично предпочитам първите.

Моника, каквато и дарба да притежава даден творец, тя не може да превъзхожда вдъхновението на душата му. Техничността на което и да е изкуство не е самоцел, а само средство за себеизразяване, което пък е функция на себепознанието.

Та, попитали веднъж Вила-Лобос откъде се е научил на музика - и той, както подобава на уличен музикант, незавършил консерватория, отговорил: "От едно птиченце!". За бразилската (пък и латино-американска) музика Вила-Лобос е това, което е Пеле във футбола. Да, и двамата са легенди.

Линк към коментар
Share on other sites

:thumbsup: Абсолютно точно!Нали и аз това казвам! :thumbsup2:
Искам да кажа на всички,които обичат да пеят,че онова,което привлича хората,не е техниката на пеене,макар че тя е един необходим минимум,от който трябва да се тръгне.Но все пак е нещо,което може да се постигне след упорити занимания.Чувствеността на изпълнението е ключът към успеха,нещо като актьорите в театъра - за да те харесат,хората първо трябва да ти повярват.А за да ти повярват,ти трябва да преживяваш песента,която пееш,да я чувстваш.Затова не е случайно,че много първоначални версии на песни са потънали в забвение,докато техни много по-прочувствени кавърверсии,са ги направили хитове на вечни времена.
Редактирано от Моника13
Линк към коментар
Share on other sites

  • 4 months later...

"Искам да кажа на всички,които обичат да пеят,че онова,което привлича хората,не е техниката на пеене,макар че тя е един необходим минимум,от който трябва да се тръгне"

Понякога когато техника на пеене се приложи върху млади изпълнители и те са естествени, се получават мног добри Кавъри на известни песни

http://www.youtube.com/watch?v=8oSjMKkrQbM

http://www.youtube.com/watch?v=2Ir9kr02uCs

тази група wink пее предимно Кавъри,преведени от англииски на японски,и се получава добре

Важното е какво искаш да покажеш , колко го искаш, малко талант и финансова подкрепа зад себе си

България е прекалено малка за да има истински млади звезди, които освен талант да притежават и техника,стил,

прекалено сме бедни за да си позволим удоволствието да създаваме звезди

Специално за пеенето много започна да ми харесва странната мелодичност на японският език,

невероятен е , напълно различен от европеиските и англииският

Редактирано от tomodashi
Линк към коментар
Share on other sites

  • 3 months later...

Ами да обичам да пея....и уча в музикално училище и уча,за да стана да стана с идеален глас като Румяна, да мога да пея и добре народни песни.......и като завърша другата година мисля да пратя записи в Пайнер.Уча ,където са завършили страхотни гласове като -Джена,Румяна ,Десислава,където Вълкана Стоянова е била учителка,мир на прахът и...В Котленското музикално училище.Доста ми е далече,но си заслужава.От там са излезли велики гласове,надявам се и аз да съм една от тях.Обожавм да пея народно едни от любимите ми народни песни са: '' назад,назад моме Калино'' ,''не казвай любе лека нощ'' и ''излел е Дельо хайдутин'' макар,че излел е Дельо хайдутин е много трудна за пеене.Майка ми пее,баба ми и тя,и пра баба ми е пеела.....от тях съм наследила обита си към пузиката...и особенно народната.

Линк към коментар
Share on other sites

Божият Лик още никое същество не е видяло,но Божият Глас може да се чуе само на Земята. Искуството на Орфей да въздейства с гласа си е дар Божи. Единственият начин да го постигнеш е да Любиш както Бог ни Люби. Това изисква да се слееш с Бога. И това не е трудно,можеш да го направиш на мига,но може да ти отнеме и много животи.

Линк към коментар
Share on other sites

  • 1 year later...

Бих искала да изразя радостта си от творческите търсения на Надеждна, за хубавата информация която ни предоставя за този вид пеене.В близкото минало ми харесваше стила на Йълдъз Ибрахимова.Нейните джемсешъни с Теодосий Спасов са уникални.За жалост прекъсна кариерата си и сега май е в Турция.Нейното пееене е много специфично, с джазова насоченост.

Линк към коментар
Share on other sites

  • 6 months later...

Надеждна, всичко, което каза за имитирането на чужди гласове е вярно. Единственото с което не съм съглсен е, че певиците докато пеят дишат с диафрагма. Като човек, който е учил малко музика мога да кажа, че дифрагменото дишане е присъщо само на мъжете, ако ти пееш с диафраглено дишане не знам как успяваш да се справиш с Тина Търнър!?:3d_080::3d_080::3d_080::3d_080::3d_080:

Редактирано от skiy
Линк към коментар
Share on other sites

Точно Тина Търнър е немислима без това диафрагмено дишане, skiy! Ако ти е попадал биографичния филм за нея, там си спомням доста ясно момента с обучението, което Айк и налага за това дишане. Да не говорим, че при толкова движение и танци без владеене на правилно дишане, е абсурдно да се изнасят концерти като нейните. По природа жените наистина дишат по-повърхностно, докато на мъжете се удава по-лесно диафрагменото дишане, но аз имах предвид професионални певици, които постигат това с много труд.

Линк към коментар
Share on other sites

  • 3 months later...

здравейте, имам голям проблем с пеенето... имам таланта дори пея доста добре но гласът ми е доста нисък дори и елементарните мъжки песни са ми високи. Проблема дойде от скоро тъй като бях скъсал гласни струни преди 2 години. питането ми е следното когато пея октава доло това фалшиво ли е или не...

Линк към коментар
Share on other sites

Не съм спец в пеенето - зад гърба си имам един хор като ученичка и сега курса по пеене на песни от Учителя. Да се пее октава съвсем не е фалшиво според мен. Ние в групата основно сме жени. Оказа се, че в доста песни се налага част от песента хората да я пеят в едната октава, част в другата. така се получава, че от време на време се разделят гласовете ни и звучат в октава, после се събират в един тон, после отново се разделят. Не знам как е правилно, но на мен ми звучи добре. Имаше спорове дали това е втори глас (Учителя не е препоръчвал). Според моя опит (пяла съм само 2 глас в хора) това не е втори глас. Втори глас си има друга мелодия - тя почти никога не е октава на основната, освен ако не е такъв замисъла на хармонията...

Типичен пример е Сладко медено.

Първата част звучим заедно. Втората е непосилна за алтите - те минават в по-ниската октава. После пак се събираме.

Линк към коментар
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Защо, Божидаре,"трябва" да се научиш да пееш?

Има много музикални педагози, които се занимават точно с това,естествено като всяка една професия,тази услуга се заплаща.

Но пак ти казвам няма такова нещо като трябва в музиката, по- скоро виж дали няма да изпиташ някакво удоволствие от нея,независимо дали ти самият ще пропееш или не.Ти изобщо слушаш ли музика?

Тя част ли е от твоя живот, от твоите потребности и кое е онова,което толкова много те кара да започнеш изобщо да се занимаваш с гласа си?

Линк към коментар
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Гост
Отговори в тази тема...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Добави...