Донка Добавено Февруари 4, 2008 Доклад Share Добавено Февруари 4, 2008 Отдавна ме вълнува, а сигурно и вас, проблемът с матурите... Дипломите за средно образование би трябвало да бъдат свидетелство за зрелост... Но дали наистина са такова по начина, по който ги извоюват децата ни? Изпитите за зрелост, т.е. матурите - наистина ли проверяват доколко са узрели младите да станат пълноправни граждани? Гарантира ли доброто познаване на българската литература добро познаване и на законите на държавата, в която ще живее младият човек? Дали можем да смятаме за зрели хора тези, които не са учили - не са показали, че знаят как да се грижат за своето здраве и живот сами? Какво според вас би трябвало да включват матурите, за да покажат, че един млад човек е наистина зрял? Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Диана Илиева Добавено Февруари 4, 2008 Доклад Share Добавено Февруари 4, 2008 Ох, Донче, ами то въпросът не опира само до матурите, ами въобще до заложените предмети в учебните програми на всички класове (от 1 до 12). Много малко полезни и практични неща, свързани с бъдещия живот като самостоятелен, "възрастен" човек има в нашите училища. Чувала съм, че в Англия, например, в последните класове изучават дисциплина "Планиране и управление на семейния бюджет". По мое време в гимназията въведоха предмет "Устройство на автомобила" и на всички (ученици, учители, родители) им беше много странно да има такъв предмет и въпреки че всички подходиха съвсем несериозно към него, аз си мисля, че ми е бил от полза, като имам предвид как днес почти всеки е принуден да ползва автомобил ... Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Креми (късметче) Добавено Февруари 5, 2008 Доклад Share Добавено Февруари 5, 2008 (edited) Знам за едно момиче, което учи средното си образование задочно - явява се само на изпити, като е избрало специалност, отговаряща на призванието му. Мечтата й - по чужд разказ - е архитектура .Това дете от години работи като маникюристка (по финансови причини) и съм виждала изрисувани от наго малки чудеса - семпли, нежни, идейни. Сигурно вече завършва и ще полага матури. Но истинските матури отдавна ги е взело. Редактирано Февруари 5, 2008 от Донка Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Guest azbuki Добавено Февруари 5, 2008 Доклад Share Добавено Февруари 5, 2008 Как може прагът на зрелостта да се определя от някакви изпити и знания по предмети? Названието "зрелостен изпит" е чисто формално и се тълкува в съответния бюрократичен контекст. Истинската житейска зрелост е нещо, което не зависи задължително от възрастта. Има хора на 15, които биха били по-зрели от някой на 40. Особено в научните среди, където хората си тъпчат какви ли не знания в главите, тоест много са "зрели" в този смисъл, е пълно със 60-годишни непорастнали деца, никога не вглеждали се в своите емоции. Сещам се и за това, което пише Гурджиев - за крайната фиксация на западното общество върху възпитанието на интелекта и твърде малката такава върху възпитанието на чувствата. Зрял е един цялостен човек - тяло, ум, сърце, душа, дух в едно. Не е зряла една плаваща във въздуха глава без сърце, други органи и крака. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Добромир Добавено Февруари 5, 2008 Доклад Share Добавено Февруари 5, 2008 (edited) Какво според вас би трябвало да включват матурите, за да покажат, че един млад човек е наистина зрял? Важна тема! Най-напред, не би следвало да включват неща, които само обременяват паметта и дават фалшиво усещане за образованост. Който иска да специализира в тези области, нека си ги учи, но общовалидните знания и умения следва да имат решаващ приоритет (скоро се надявам да мога да дам по-цялостна представа за тези приоритети чрез един интересен линк). Най-напред, матурите биха станали до голяма степен излишни, ако образованието е адекватно, а и обратното - ако то не е адекватно, каквито и да са напъни за подготовка в последния момент няма да са полезни. След това, както процесът на подготовка, така и на проверка на наученото, следва да бъдат поставени в прагматичен, индивидуален и творчески контекст, а не шаблонно за всички. Юношите ни за съжаление не умеят да се грижат за себе си - няма предмети като здравословен начин на живот, оцеляване в екстремни ситуации, оптимизиране на взаимоотношенията, защита на собствените интереси - физическа, психологическа, юридическа, духовна... Само за едно поколение би се променил целият климат в света, ако тези неща се изучаваха приоритетно - но явно промените, макар и в огромен плюс за повечето човеци, биха били в минус за определени кръгове, които печелят именно от неосведомеността и непрактичността на масите... Редактирано Февруари 5, 2008 от Добромир Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Guest azbuki Добавено Февруари 5, 2008 Доклад Share Добавено Февруари 5, 2008 Добромир е дал някои страхотни идеи, към които бих се присъединила. Мислела съм си също някой ден да основа училище на съвсем други принципи, в които индивидуалният, творчески аспект не се ограничава от шаблони. Вероятно и някой ден ще го реализирам, но няма да е в Германия. С интерес очаквам да видя споменатия линк. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Донка Добавено Май 16, 2009 Автор Доклад Share Добавено Май 16, 2009 Присъединявам се към азбуки и Добромир! Зрелостен изпит по хигиена и здравословен начин на живот, комбиниран с елементарни познания за оцеляване и оказване на първа помощ - това е бъдещето според мен. Крайно време е. От друга страна - уменията за общуване, изразяване, адекватно поведение в социална среда (семейство, екип на работното място...) също са изоставени на произвола на съдбата. Да не говорим за себепознанието... Има предмети, които претендират да изпълняват тази функция, но дори аз ги затварям на 5тата страница - къде от досада, къде от недоумение... Все повече се налага мнението, че зрелостните изпити са вход към висшите учебни заведения. Няма лошо в това... Но това ли означава зрял човек? Според мен зрелост е едно, готовност за задълбочено навлизане в наука или професионална сфера е съвсем друго... Как мислите вие? Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Креми (късметче) Добавено Май 16, 2009 Доклад Share Добавено Май 16, 2009 (edited) За съжаление всека превъзходна идея може да се сведе до следното ниво на реализация: Има предмети, които претендират да изпълняват тази функция, но дори аз ги затварям на 5тата страница - къде от досада, къде от недоумение... И в България това често се допуска заради ниското ниво на гражданско съзнание. От друга страна хората, които са ме научили на етика, морал, естетика ...нито са ми преподавали такива предмети, нито въобще са ме учили чак толкова упорито - по-скоро аз каквото съм попила, това е ( а сигурно е имало още да се попива и съм го пропуснала). Което не значи да сме пасивни, а обратно - да ползваме всички възможности. Конкретно наблюдение - с навлизането на матурите за 4. клас се забелязва промяна в поведението на децата към повече отговорност. А как са правени матурите, как ще се оценят и какъв отклик ще имат в обществото - това не мога да кажа. Дано да не се окаже за пореден път, че платените министерски служители са по-незрели от учениците. Редактирано Май 16, 2009 от късметче Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Диляна Колева Добавено Юни 1, 2009 Доклад Share Добавено Юни 1, 2009 "Прагът на зрелостта"-Джоузеф Конрад в момента я чета. Там обаче се говори за възрастта около 25г. като праг на зрелостта. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Guest Кристиян Добавено Юни 2, 2009 Доклад Share Добавено Юни 2, 2009 Как може прагът на зрелостта да се определя от някакви изпити и знания по предмети? Названието "зрелостен изпит" е чисто формално и се тълкува в съответния бюрократичен контекст. Истинската житейска зрелост е нещо, което не зависи задължително от възрастта. Има хора на 15, които биха били по-зрели от някой на 40. Особено в научните среди, където хората си тъпчат какви ли не знания в главите, тоест много са "зрели" в този смисъл, е пълно със 60-годишни непорастнали деца, никога не вглеждали се в своите емоции. Сещам се и за това, което пише Гурджиев - за крайната фиксация на западното общество върху възпитанието на интелекта и твърде малката такава върху възпитанието на чувствата. Зрял е един цялостен човек - тяло, ум, сърце, душа, дух в едно. Не е зряла една плаваща във въздуха глава без сърце, други органи и крака. Според мен, образованието е само тор, с която може да се натори една почва- а зреенето е процес, който започва от семена. У всеки човек има посяти семенца, от които се развиват плодни дървета, но за това е нужно да се обработва почвата, да се полива, да се плеви и тори...и зрелостта е онова състояние, в което посетите семенца започнат да дават толкова плодове, колкото дастигнат на човека да се храни...След тази зрялост, ако човек търси и получи благословия от Твореца, може да получи и мъдрост- а чрез нея се увеличава плододаването, така че човек може да изхранва не само себе си, но и да споделя с други хора от плодовете, които има в изобилие...Не го ли прави- ще започнат да загниват...и най-накрая все ще се размирише...на презряло... Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Guest pavletA Добавено Ноември 30, 2010 Доклад Share Добавено Ноември 30, 2010 Прагът на зрелостта е понятие, което Донка употребява за училищните занимания при подрастващите.За мен това хубаво понятие има измерение за придобити знания, които са твърде повърхностни.Епохата на тревожност по оцеляването ни, поставя нови ценности пред новото поколение.Ролята на семейството и примера на родителите е най-значима и подкрепя труда на учителите.Да има правилен мироглед един ученик, означава да изгради усещане за отговорност към преподавател с дисциплина, мотив за учене.Това е предпоставка за зрелост на този етап от живота им.Мисля, че входящите и изходящи нива за знанията на учениците са добър метод за проверка на знанията.Но учениците ги опорочават, отговорите се дават като на тото.Може би живота поставя всеки пред съответни предизвикателства, освен в училище, зрелостта я свързвам и с житейски отговорности. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.