Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Образованието в България


Фелини

Recommended Posts

Ето в Германия например са опитали да въведат предмет-Щастие. Т. е. на децата да се обясни, че е важен вътрешният мир, а не външните условия като например да имаш скъп JSM.

Ами да, и аз това ще им обясня :thumbsup2: Предмет който липсва в учебната програма. Мога да отделям минути. Това е основополагащо знание. Оттам трябва да се тръгва още от 1 клас, но вече стигнали до десети, и не получили подобно възпитание в семейството, малко трудно ще стане... Нещата са изпуснати още в корена си.

Нищо не постигнах като се опитах да поговоря с учениците за някои основополагащи ценности. Те ми се подиграха още повече и не се замислиха изобщо. Сигурно не съм подходил правилно. А знам, че никой друг никога не е говорил и няма да говори с тях за това, и затова го направих. Разбраха ме само 2 ученички от първия чин, които са наясно с всичко, но добавиха, че с добро както искам нямало да стане, и че ако искам другите да ме слушат трябвало да съм строг-и ми дадоха пример "не слуша ли някой-контролно и двойка после" или "лицеви опори за назидание пред дъската който нарушава дисциплината". Това е недопустимо! А те казаха, че има учител, който го прави, за да им вземе страха, иначе не слушали. Жалко, щом учителите не дават пример за хуманност, тогава къде другаде учениците ще видят добър пример, ако не в училище?...

Линк към коментар
Share on other sites

  • Отговори 308
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Виж, малко строгост не е излишна. Разбира се не геноцид :D. Ние също сме учили, когато имаше строгост и правила. Нищо прекалено. :feel happy: Децата уважават строгите, но справедливи и с приятелска загриженост учители...

И най-важно да им се говори на техния език, сякаш си един от тях... :whistling:

Редактирано от xameleona
Линк към коментар
Share on other sites

Днес бях строг, с влизането си конфискувах телефони, на които се пуска музика в час, забраних излизането до тоалетна по време на час, пуснах и контролно за капак. Първо имаше претенции, мърморене, опит за вземане на властта, но бях непреклонен и в края на краищата се укротиха, започнаха да работят самостоятелно по листите, които им раздадох и настана ТИШИНА :thumbsup2:

Линк към коментар
Share on other sites

По принцип смятам, че Възпитателите, нарочно употребявам тази дума, хората които работят с нашите деца, заслужават по-достойно заплащане. Пиша с тази изрична уговорка.

Но не споделям общия ентусиазъм, че точно сега е моментът за правене на протести. Чудя се, защо всичко това не започна през последния учебен ден юли месец? Така учителите щяха да имат достатъчно време да обяснят на обществеността и да ни направят съпричастни към протеста - цели два месеца. А и лятото децата по принцип не са на училище, родителите са предвидили някакви занимания за тях или поне кой да ги гледа. Защо протестиращите не се отказаха от лятната си отпуска? Тогава можеха да започнат протестното си шествие, спокойно да обикалят страната и да разясняват защо протестират. Ако го бяха направили лятото, по време на отпуската си, бих ги подкрепила на 100%. Но по този начин - не мога.

Всяка вечер синът ми пита класната си: Госпожо, а ние ще завършим ли годината? И се притеснява. С какво право биват тормозени децата? Може ли някой да ми отговори как ще се навакса учебният материал? За чия сметка в края на краищата ще е този протест? Както вървят нещата - за моя и на децата ми, а и на всички останали родители, които ще трябва да помагат после в наваксването на материала. Да не говорим за частните уроци, които ще се наложи да взимаме, и то пак от учители.

Според мен, достойно заплащане за един учител е около 800-900 лева на месец. За България много нереалистична заплата. Но приемам, че от утре протестиращите почнат да получават такова заплащане. От утре ли ще се повиши качеството на образованието и дали пак ще се налага да ходим на допълнителни уроци?

И още един много сериозен въпрос, който последните години учителите не дават да се зададе: Защо след като нацията ни намалява, респективно всяка година в училище влизат по-малко деца, та защо не трябва да се съкрати броят на учителите? Това го няма никъде по света. Дори и световната банка ни обяснява, че при такъв брой деца, учителите трябва да са доста по-малко. Хайде като гледаме как е по света да погледнем и това.

Мисля, на фона на последната информация, че учителите няма да участват в изборните комисии за предстоящите избори, че това си е една вече чисто политическа стачка.

Вярно е, че проблемите в образованието са много. Но не разбирам защо само чувам: Ние искаме! Стачка до дупка! Така очаквам един път да чуя: След като обсъдихме проблемите на образованието, Ние Българските Учители предлагаме да се направят следните промени..., които ще доведат до едно по-достойно заплащане на нашия така важен за нацията ни труд.

Линк към коментар
Share on other sites

Ася Иванова, личи си, че не си свързана с учителското съсловие и нямаш и грам представа какво представлява учителският труд днес. Вчера по Дарик радио слушах предаването на Томислав Русев. Той каза, че не на 100%, а на 300% подкрепя учителската стачка, защото е бил учител и знае за какво иде реч. Напуснал е заради ниското заплащане, а негова колежка заяви, че е била три години учителка по английски и е напуснала не само заради ниското заплащане, а и заради това, че не е успяла да издържи на психическото натоварване. Аз съм учител с 20 години стаж. Основната ми заплата е 366 лв. За сравнение - в Румъния заплатата на начинаещ учител е 560 лв, а на учител с моя стаж - около 1000 лв. Вчера получих писмо от моя бивша ученичка, която живее в Щатите. Тя е възмутена от това, което се случва в България - от това безобразно отношение към учителите и към техния труд. Казва, че средното образование, което преди десетина години е завършила в България, е много по - добро от това там, но средната заплата на американски учител е 4000$, а учител с моя стаж стига и до 8000! Още нещо за качеството на образование, което ясно трябва да бъде разбрано: Качеството на учителите зависи пряко от това доколко е добре платена тази професия, защото тогава повече студенти и с по - качествен състав ще се ориентират към педагогическите специалности. Учителското съсловие е застаряващо. Не се ли вземат спешни мерки - то постепенно ще изчезне. А ако няма учители, няма да има ученици. Ако няма ученици, няма да има студенти. Няма да има нито образование, нито наука. Къде отиваме тогава? - Ставаме белите роби на Европа! А не е ли това целта? Майка ми работи в Гърция - гледа възрастни хора. За три дни изкарва толкова, колкото аз взимам за месец! Защо не сме почнали стачката през лятото? Ами ти не виждаш ли с какво пренебрежение, да не кажа презрение, се отнасят управляващите към нас?! Те сега не искат да ни обърнат никакво внимание - камо ли по време на ваканция! А и не мисли, че ни е голям кеф да стачкуваме - нали разбираш, че оставаме без заплати? Но... по добре да изгладуваме един месец, отколкото да водим полугладно съществуване до края на живота си! Как ще бъде наваксан загубеният материал? - Да припомня някои неща - по времето, когато аз бях ученик, всяка учебна година започваше с едномесечна бригада, т.е. до средата на октоври. И нямаше никакви проблеми с наваксването на материала! Преди три години 75% от румънските учители стачкуваха ефективно три месеца (!) - септември, октомври и ноември, но учебната година не беше анулирана, въпреки заплахите. Не на последно място - и аз имам две дъщери, които са ученички, като голямата е в подготвителен клас английска паралелка. Мислиш ли, че не се притеснявам? Но съзнавам, че е жизнено важно да се повиши престижа на тази професия, защото тя изисква особено призвание - всеки може да стане продавач или шофьор, но не всеки може да бъде учител! А за съкращението на учители, за закриването на училища - то не зависи от нас, учителите. Примерно, за да се закрие едно училище, е необходимо решение на общинския съвет. Болно ми е, когато по тази толкова актуална и болезнена тема днес се изказват неподготвени хора! Българи, бдете! Подкрепете учителското съсловие и не допускайте то да бъде заличено, защото учителят е крепител на духа!

Линк към коментар
Share on other sites

За стачката нужна е да .

Закъсняла е да .

Образованието че не е на ниво да.

И бъдещето е в него да .

Управляващите че мислят повече за техните си заплати да .

Но бих споменал само ,че кой за каквото си е подал молбата

Томислав Русев. Той каза, че не на 100%, а на 300% подкрепя учителската стачка, защото е бил учител и знае за какво иде реч. Напуснал е заради ниското заплащане

направил е избор

Болно ми е, когато по тази толкова актуална и болезнена тема днес се изказват неподготвени хора!

Всеки има право на мнение независимо че не е вътре в кухнята .

Линк към коментар
Share on other sites

Бориславил,

Прочети първите два реда от предишния ми пост.

А и не намирам да съм 'неподготвена' чак толкова много.

Последните години (т.е. откакто имам деца, ходещи първо на детска градина, а после и на училище) все някак си ще да съм станала съпричастна с проблемите на образованието. Още повече, че аз съм от родителите, които винаги намират време за родителска среща и разговор с преподавателите, подкрепям и помагам във всички инициативи, предприемани от учителите. Майки ми беше начална учителка. Що картинки сме нарисували у дома, че ги и лакирахме, за да са по-трайни! Научих се сама да чета на 5 години, защото 3 години поред бях първокласничк, покрай нея и колежките й.

А сега за времето с бригадите - носталгия, нали? И аз съм учила по това време. Ама тогава някак си не се налагаше да взимаме частни уроци, а сега без това не може. ФАКТ. И защо така се получи, че чуваме гласа ви сега или всяка година на 15 септември? Нали си имате синдикати, представители? Защо не ги ръчкате тия хора, че трябва да се свърши това и онова, а не се казва само - такива са плановете, такива са учебните програми? Защо допуснахте така да се срине системата? Нали вие сте основата? Не може върха на пирамидата да е стабилен с калпава основа. Реагирам, може би остро, но не виждам през последните години какво направи учителското съсловие за да се промени системата? Конкретно всеки един от вас. Защото всеки един си получава лично заплатата. Всичко е бизнес. Образованието - също. Вие искате да получавате добро заплащане, но продавате стари и морално остарели продукти. Направете нещо да подобрите качеството на предлаганата от вас стока. Може би не да работите в 2-3-5 школи, а в едно училище, но качествено.

А приказките за белите роби и т.н. - извинявай, но който иска да учи - учи. Който го мързи и не желае да постигне нещо в живота, винаги намира оправдание, дали образованието е лошо или шансовете в живота са му малко - няма значение. Сега и вие, без да се обиждш, ми се оправдавате.

Съгласна съм с bee_bg :thumbsup:

Линк към коментар
Share on other sites

E, аз не съм външен за образователната система човек. Но само ще цитирам Беинса Дуно:

"Учителят преподава в училището и мисли колко пари ще вземе - 300 ли лева или 400 и колко ще употреби за храна и за туй и онуй. Целият въпрос е сложен само за яденето и след туй се чудим защо не можем да се издигнем като учители и свещеници. Всички гледаме, как да поставим тялото в по-здравословно състояние - каква храна да му дадем, какво жилище да му направим; всички работим за външната обстановка на нещата, но никой не се спира да помисли за вътрешната страна на човешкия живот."

Съжалявам, че на някои може да не им прозвучи добре. Но има моменти, в които не искам да имам нищо общо с учителското съсловие. То доказва, че е лесно за манипулиране, следователно лесно служи като средство за постигане на нечии цели.

А това че едва ли не след повишаване на заплатите ще започнат да преподават качествено - сори, но изобщо не го вярвам. Който работи със сърце, и с тази заплата преподава качествено. Който мрази професията си, днешните деца, че дори и себе си, и 1 000 000 лева да получава, все тая. И не приемам сравнения със заплатите на учителите в Румъния, Германия, САЩ и т.н. Защото самата сума нищо не значи на фона на стандарта на живот в съответната страна. В Румъния например всичко е двойно по-скъпо, така че едва ли и там учителите са сред най-благоденстващите. А може би това е карма на съсловието? Не знам да има държава по света, в която учителите да получават наистина добро възнаграждение, така че да бъдат с висок стандарт на живот. Ами..... да се замислим защо и как сме попаднали на собствените си професии :rolleyes:

Линк към коментар
Share on other sites

Ася, образователната система е част от цялата обществена система и като такава тя не може да остане незасегната от това, което се случва в обществото. Всички ние, медиите, филмите, цялата обществена пропаганда и философия на съвременния човек са причината образованието днес да не е това, което е било преди 20 години. Факт! Осъзнавам, че от година на година все повече и повече се налага да снижавам критериите за оценяване, защото в противен случай просто ти казват, че ще прогониш учениците от това училище с твоите високи изисквания. Започват оплаквания от ученици, родители... Те не се интересуват от знанията и подготовката, която получават, а от... оценката. Идва при мен ученичка от елитна паралелка и се пазари: "Господине, не е необходимо да изисквате толкова от мен. Аз няма да кандидатствам с литература, а с химия и биология. Така че ми трябва само оценката." Хубаво, но нали изискванията трябва да са еднакви за всички? Ако заради ученички като тази снижа критериите, трябва да ги снижа за всички. Ако не го направя, започват оплаквания... На следващата година ме махат и повече не ми дават да водя елитни паралелки, защото съм "проблемен" учител. Ако продължавам да упорствам - просто системата ме изхвърля. Друго - учебните планове и програми не зависят от нас, учителите. Да не мислиш, че някой ни пита за нещо! Да не мислиш, че ние пишем тези неразбираеми и отблъскващи за децата учебници? - Не, министърът си има свой кръг от хора, на които дава възможност да припечелят някой и друг лев, а и самият той да припечели. Това е тъй нареченият бизнес с учебници. По всеки предмет има по седем, осем. А дали те са подходящи, качествени - от това никой не се интересува. Важна е печалбата. А ние учителите просто трябва да ваправим своя избор и от неподходящите учебници да изберем този, който като че ли е най - малко неподходящ. Така че не само според народа, но и според мен, "рибата се вмирисва от главата." Да, учителите допуснахме грешка като мълчахме цели 18 години, защото се опитвахме да бъдем благоразумни, търпеливи... Живеехме с илюзията, че управляващите ще лапат, ще лапат, пък най - накрая ще се сетят и за нас, но... това не се случи. Търпението се изчерпа, защото сме притиснати до стената и няма накъде повече да се отстъпва. В крайна сметка - може да сме бедни, но пък имаме достойнство! На всичко отгоре сме и едно от най интелигентните съсловия и е трудно, да не кажа непосилно, управляващите да се мерят по акъл с нас. Подцениха ни и си вкараха таралеж в гащите!

Линк към коментар
Share on other sites

Зара - :thumbsup2:

Ако си спомням добре, цитатът е от книгата Учителя за образованието.

Мечтая за такъв начин на работа с децата и бих го подкрепила не на 100, а на 1000%.

Имаме си и много хубава тема за Златните правила на успешния възпитател

Линк към коментар
Share on other sites

:smarty: Приятели, благодаря ви за мъдростта в мненията !

ДА на стачката на УЧИТЕЛИТЕ, НЕ на опорочаването на стачката от човеците без осъзната мисия в ОБРАЗОВАНИЕто и ЖИВОТА !

ВАЖНО е да я има ТАЗИ СТАЧКА , а ПОУКАТА от нея ще ни се даде ! ПРОТЕСТНИТЕ действия ще се доОсмислят + хармонизират + ДЕЛАТА зависят от нас ! Можем го ! Амин

Знаем, че масовизираната ПОРОЧНА ПРАКТИКА на ЧАСТНИТЕ УРОЦИ е следствие НИСКОТО заплащане на учителския труд + на вечния стремеж на българина към ЗНАНИЕТО ( има го и Его стремежа към разните сертификати +дипломи + титли :sleeping: ах този български стремеж да ИЗУЧИ детето си на всякаква /каква ли не ЦЕНА !!!! Дали не е заблуда от Сатана?! :dancing yes:

:smarty: За настоящите образователните процеси в България ....ПРИЧИНИТЕ са важни за намиране + систематизиране + популяризиране + ПОСЛЕДСТВИЯТА са много и разнообразни + винаги могат да бъдат променени !

ДА на стачка, която носи в себе си Разумност + Любов , а НЕ Емоция , прерастваща в АГРЕСИЯ !

НЕ на СТРАХА на преподавателите за "запазването на работното им място" + покорната главичка ....хахаха + винаги я секат...

НЕ на хората вземащи ЗАПЛАТИ + РАБОТЕЩИ БЕЗ Любов + Мъдрост в Образованието + Възпитанието на нашите деца !

НЕ на ЕДНОВРЕМЕННОТО работене и на ЗАПЛАТА и на ЧАСТНА ПРАКТИКА!

ПОРОЧНА Практика в Образованието и Здравеопазването ни ! Няма случайни неща! Всичко това ни е дадено за помъдряване, нали! Или дали е баш само така?

И малко инфо / не помня откъде я "копнах", но ми хареса...как мислите :dancing yes:

Във връзка с манипулацията на общественото мнение, че учителската заплата е в неразривна връзка с реформите в образованието, ние питаме:

1. Кой изготвя учебните планове и програмите с учебното съдържание, въз основа на които се провежда обучението в училище?

Отговор: Министерство на образованието и науката /МОН/

2. Кой одобрява учебниците, някои от които са като научни дисертации и обезсърчават както учители, така и ученици?

Отговор: МОН

3. Кой изготвя рамките на Правилника за училищния ред и отнема всякакви права на учителите за контрол на дисциплината в училищата?

Отговор: МОН

4. Кой през последните години забавя документацията /дневници, лични картони, материална книга/, която е неразделна част от работата в училище?

Отговор: МОН

5. Кой дава лош морален пример за бездушно поведение към хората, които осъществяват образованието?

Отговор: МОН

6. Кой се страхува от мнението на учителите и не организира допитване по всички тези въпроси, касаещи реформата в образованието?

Отговор: МОН

ЗАЩО българският учител трябва да отговаря и заплаща за несвършената работа на МОН?

:sorcerer: И импулс да добавя въпроси :

САМО българският учител ли ОТГОВАРЯ + ЗАПЛАЩА за несвършената работа на МОН и многото излишни му структури ?

Каква е разликата между Учител и Преподавател ?

БЪЛГАРСКИ ли е българският учител ?

За СЕБЕто си ли милее той/те най -вече или за КОГО и КАКВО ?

КАКВО действително МОЖЕ да се направи ?

Приятели, съфорумци, някой знае ли дали има някъде публикувани конкретни ОБЕЩАНИЯ / НАМЕРЕНИЯ на учителите КАКВО ще направят КОГАТО им УВЕЛИЧАТ заплатите ? Много важен момент , нали?

Притчата за старите меховете и новото вино я знаем! Който не я знае да я научи!

Та КОИ са ТЕ меховете и КОЕ е ТО новото вино в ОБРАЗОВАНИЕТО ...в обичната ни родина :sleeping:

:v: Любов + Светлина + Мир + Радост

Линк към коментар
Share on other sites

Какво мислите за частните училища? Цялата образователна политика на правителството не е ли насочена именно към постигане на такова състояние при което качествено образование да получават само тези, които са в състояние да си платят за него?

Линк към коментар
Share on other sites

На всички ни е добре известна липсата на единно гражданско съзнание в България и за мен тези явления са вече начални пробуждания към обединяването на българското общество. Явно че вълната тръгва по линия на отделните съсловия, но това е неизбежно и както виждаме правителството все по-трудно би удържало на този натиск, колкото и нежелан, неудобен да му е.

А образователната система в България наистина е в окаян вид откъдето и да го погледнем - изкривени и прогресивно застаряли, изпълнени с неразбиране и междупоколенчески конфликти отношения учители-деца-родители (зная, че има изключения:-)) ), методики, финансово състояние..Учителите с категоричната си позиция за първи път досега дадоха поне тласък за промяна, което по мое мнение, ще задвижи поне отчасти осъществяването на някои нужни реформи, които досега са били старателно отлагани. Е, все отнякъде бе нужно да се започне нали..а и всяка промяна е свързана и с разруха на старото, в смисъла на ненужно в системата.

Не смятам, че е закъсняла като проява тази стачка. В крайна сметка, като познаваме по какъв начин протичат нещата тук, нима някой щеше да им обърне внимание, ако я бяха направили действително в следучебно време?! Може би някои единици хора щяха да се трогнат и да зацъкат с език съчувствено, но надали щяха да са тези от правителството.

Мисля, че не е случайно всичко това и поне частично хората започват да осъзнават, че само с обединени действия могат да постигнат резултати.

Редактирано от jul
Линк към коментар
Share on other sites

Противопоставянето на учениците/родителите спрямо учителите първо е евтин популизъм и второ - тотален социален егоизъм.

Изключиетлно подкрепям мнението на Бориславил във всеки един аспект. Учителите даже се забавиха с протестите си; но и не само те. В следващите месеци в България ще има приливна вълна от стачки, защото народът е гладен и безпаричен, а сивата икономика тъпче търбусите на нашенските олигарси. Подобно мнение изказа и Константин Тренчев наскоро, анализирайки ситуацията и воплите на министрите Орешарски и Вълчев, че нямали пари, въпреки бюджетния резерв. Пари има.

Линк към коментар
Share on other sites

Противопоставянето на учениците/родителите спрямо учителите първо е евтин популизъм и второ - тотален социален егоизъм.

Изключиетлно подкрепям мнението на Бориславил във всеки един аспект. Учителите даже се забавиха с протестите си; но и не само те. В следващите месеци в България ще има приливна вълна от стачки, защото народът е гладен и безпаричен, а сивата икономика тъпче търбусите на нашенските олигарси. Подобно мнение изказа и Константин Тренчев наскоро, анализирайки ситуацията и воплите на министрите Орешарски и Вълчев, че нямали пари, въпреки бюджетния резерв. Пари има.

Напълно те подкрепям, Мона!

Наистина, както изглежда, ще последва приливна вълна от стачки. Народът започва да се пробужда....А, че пари има е ясно, това, което няма, е разпределението им според нуждите, потребностите на хората.

Редактирано от jul
Линк към коментар
Share on other sites

Приятели, съфорумци, някой знае ли дали има някъде публикувани конкретни ОБЕЩАНИЯ / НАМЕРЕНИЯ на учителите КАКВО ще направят КОГАТО им УВЕЛИЧАТ заплатите ? Много важен момент , нали?

Чакай първо да ги увеличат. Гладна мечка хоро не играе :thumbsup2: Какво трябва да направят, когато за да работят на високо ниво са необходими предпоставки: не само финансови, но и от възпитателно естество, в смисъл учениците да идват с някакво ниво от семейството, а не да се очаква учителят да е месия и да огрее навсякъде и да е едновременно и родител.

Всеки може да реди тухли, но далеч не всеки има интелектуалния потенциал да бъде учител. А кой взема повече пари от двамата? Защо мой познат-физик освен учителработи и на второ място като строител?! За да закърпи финансите си. Това НЕ Е НОРМАЛО! Нека да си кажем нещата едно към едно и да не виним учителите, че били много и трябвало съкращения, че не работели качествено и прочие. Аз пък съм съвсем уникален случай, никъде не съм на щат, в университета вземам 60 лв месечен хонорар, а в училище 25 лв. А всеки ден и в свободните уж дни готвя уроци, т.е. ангажиран съм достатъчно много. Да не говорим, че в университета изпитвам редовно (вкл и днес) напълно безплатно. Разбира се и това е урок и то много ценен урок по безусловна служба един вид. Но само в този смисъл е полезно. Колко взема една чистачка? Повече! Няма място за мен, макар че съм доктор, на никого не му пука в тази държава за тази диплома и този труд, вложен в нея. Вземам трохи оттук и оттам. Но заради идеализма си се хващам на това. Кой би живял така? Искам да дам нещо в работата си, нищо че не вземам почти нищо финансово. Но има пирамида на Маслоу, има жизнено необходими неща, които трябва да бъдат удовлетворени. Само с гол идеализъм не се живее. Да видим докога ще издържи моят :sorcerer::rolleyes:

Аз не стачкувам в момента, карам си часовете, но съм солидарен със стачкуващите на 100%.

Линк към коментар
Share on other sites

Доста нажежена дискусия наистина.

Осъзнавам, че от година на година все повече и повече се налага да снижавам критериите за оценяване, защото в противен случай просто ти казват, че ще прогониш учениците от това училище с твоите високи изисквания. Започват оплаквания от ученици, родители... Те не се интересуват от знанията и подготовката, която получават, а от... оценката. Идва при мен ученичка от елитна паралелка и се пазари: "Господине, не е необходимо да изисквате толкова от мен. Аз няма да кандидатствам с литература, а с химия и биология. Така че ми трябва само оценката." Хубаво, но нали изискванията трябва да са еднакви за всички? Ако заради ученички като тази снижа критериите, трябва да ги снижа за всички. Ако не го направя, започват оплаквания...
Това показва по-скоро типичната липса на мислене на хората в България определящи правилата на играта. А когато правилата са идиотски, какво да се очаква от хората набутани в сценарий от Франц Кафка?

Тук на запад въпросът е решен по следния начин. В колежите има няколко профила за обучение. Има arts, science, хуманитарни науки за бъдещите мениджъри. Най елитните вундеркинди са в "arts and science", която е най тежка и подготвя най-широк профил, после завършилите я могат да кандидатстват в най-много специалности в университета. Програмите са с различна трудност и дълбочина на изучаване на предметите съответна на профила. При кандидатстване в университета, се взема под внимание рейтингът на училището, както и профила и трудността на програмата. Кандидат студентски изпити няма, но не са и нужни, защото оценките много точно определят способностите и знанията, скалата на оценяване е от 0 до 100.

Подкрепям справедливата борба на учителите за по-добро заплащане :feel happy::thumbsup:

Но, необходимо е да се мисли не само за заплащането. Необходимо е учителите да имат право да излъчат свои комисии по предмети които да одобрявта или не учебните програми и учебниците. Само тогава може да има някаква надежда качеството на образованието да се повиши.

"Учителят преподава в училището и мисли колко пари ще вземе - 300 ли лева или 400 и колко ще употреби за храна и за туй и онуй. Целият въпрос е сложен само за яденето и след туй се чудим защо не можем да се издигнем като учители и свещеници. Всички гледаме, как да поставим тялото в по-здравословно състояние - каква храна да му дадем, какво жилище да му направим; всички работим за външната обстановка на нещата, но никой не се спира да помисли за вътрешната страна на човешкия живот."

Ася: "Всичко е бизнес. Образованието - също."

Точно тук, в съчетанието на двете трябва да се приложат много мислене, разум и самоконтрол.

Пожелавам мъдрост и разумност на всички за подобряване на положението на Българското образование. :feel happy:

Между протести и протести може да има огромни разлики и те се дължат обикновено на ясните и практически осъществими цели, на качествата на ръководството на протестните действия.

Пожелавам бърз, решителен, хубав резултат от стачката.

Редактирано от Валентин Петров
Линк към коментар
Share on other sites

E, аз не съм външен за образователната система човек. Но само ще цитирам Беинса Дуно:

"Учителят преподава в училището и мисли колко пари ще вземе - 300 ли лева или 400 и колко ще употреби за храна и за туй и онуй. Целият въпрос е сложен само за яденето и след туй се чудим защо не можем да се издигнем като учители и свещеници. Всички гледаме, как да поставим тялото в по-здравословно състояние - каква храна да му дадем, какво жилище да му направим; всички работим за външната обстановка на нещата, но никой не се спира да помисли за вътрешната страна на човешкия живот."

Съжалявам, че на някои може да не им прозвучи добре. Но има моменти, в които не искам да имам нищо общо с учителското съсловие. То доказва, че е лесно за манипулиране, следователно лесно служи като средство за постигане на нечии цели.

А това че едва ли не след повишаване на заплатите ще започнат да преподават качествено - сори, но изобщо не го вярвам. Който работи със сърце, и с тази заплата преподава качествено. Който мрази професията си, днешните деца, че дори и себе си, и 1 000 000 лева да получава, все тая. И не приемам сравнения със заплатите на учителите в Румъния, Германия, САЩ и т.н. Защото самата сума нищо не значи на фона на стандарта на живот в съответната страна. В Румъния например всичко е двойно по-скъпо, така че едва ли и там учителите са сред най-благоденстващите. А може би това е карма на съсловието? Не знам да има държава по света, в която учителите да получават наистина добро възнаграждение, така че да бъдат с висок стандарт на живот. Ами..... да се замислим защо и как сме попаднали на собствените си професии :rolleyes:

Зара, не знам дали си външен или вътрешен за образователната ситема човек, но усещам, че за учителското съсловие си външен... И много се съмнявам, че месечно вземаш толкова, колкото един български учител - около 300 лв, освен ако съпругът ти не е бизнесмен и да живееш на негова издръжка, а да работиш само за да уплътняваш времето си. Това, което си цитирала от Учителя, бих го погледнал от по - различна гледна точка: Знаеш ли, жалко е, че българският учител е изправен пред такъв сериозен, екзистенциален проблем. Мога да те уверя, без да гарантирам за всички - нито аз, нито моите колеги сме алчни - по - скоро сме гладни и се чудим как да осигурим семействата си и да предоставим на децата си възможност да се развиват, да реализират потенциала си. В крайна сметка не живеем в духовния свят, а в материалния и, щем или не щем, е необходимо да се съобразяваме с неговите изисквания и със суровите реалности. На моменти не искаш да имаш нищо общо с учителското съсловие... Че кой ти е казал, че имаш? За манипулация - ще те призная за велик манипулатор, ако успееш да убедиш гладния, че не е гладен! И кой ти е казал, че ако ми повишат заплатата, ще почна да преподавам по - качествено? - Едва ли... По - скоро допускам, че това ще направи учителската професия по - привлекателна, а учителските кадри по - качествени, защото самият подбор няма да е толкова оскъден, колкото е днес поради факта, че заради ниското заплащане учителската професия е безперспективна. Попитай младите, ако не вярваш! А със сърце трябва да работи не само всеки учител. Нещо повече - учителската професия изисква огромно сърце. Ако ти го нямаш, едва ли ще можеш да бъдеш учител 18 години! Какви ти 18 - и една няма да издържиш! За съпоставките - първо, цените в Румъния са малко по - високи. Живея на Дунава - така че позволи ми да знам малко по - добре от теб... Второ - не беше ли Румъния държавата, с която заедно влязохме в ЕС? Дори твърдяха, че е малко по - зле от нас... Какво се случи, че изведнъж се обърнаха нещата дотам, че ние, българските учители, да започнем да си мечтаем да сме румънски? Накрая казваш нещо много болезнено, защото, за жалост, принципно е вярно - като че ли няма държава в света, в която учителите да получават наистина добро възнаграждение... С тревога се питам - накъде е тръгнал, накъде отива този свят тогава?

Линк към коментар
Share on other sites

Мисля, си, че трябва да има по-раздвижено, разчупено образование, нещо като това, което споменава Вальо. Децата след 7 клас сега, кандидатстват нещо, но то е или повлияно от родителите, или просто са чули, че е престижно... Никой не ги "изследва", насочва по интереси, а е една лудост за добър успех и частни уроци, за да се влезе някъде... МОН трябва да помисли по този въпрос, нали за това са тези служители, да се огледат и почерпят от Европейският опит...

Просто децата и интересите са различни вече. Те нямат хубави примери за подражание, защото всички /или повечето/ хора им говорят нещо за морал, за бъдеще, а почти никой не ги спазва. Разминаването на думи и действия, не води до мотивация и привличане на интереса на децата, точно обратно...

Имат много свободно време и освен компютрите май нищо не им задържа вниманието... Няма читалища, например, в които децата да се занимават с полезни неща, да развиват творческия си потенциал...

А това, че учителската професия не е на почит си е факт и дано с по-високо заплащане се привлекат и по-качествени специалисти... :feel happy:

Линк към коментар
Share on other sites

:whistling: Светът си има като цяло свои приоритети - глобална икономика и интереси на едрите компании, медийни обработки на съзнанието, дирижиране на военни конфликти, моди, хазартни игри и т.н. Дори и само един от истинските приоритети да влезе наистина в сила - универсална духовност, оптимално общуване, превантивна медицина, образование, екология и т.н. - ще разбули чрез контраст истинската същност на сега доминиращите направления, а това не се желае от определени управляващи среди. А образованието ще го стори най-сигурно, защото то именно би следвало да обучава в споменатите приоритети и от там децата биха излезнали с разбиране, не позволяващо да ги манипулират относно най-важното - живота им.

Ето защо, образованието изглежда няма шансове в това общество, поне в близко време. Даже да се пребори за някакво малко по-добро финансово положение - а поне това е необходимо, учителите не са слънцееди (!) - гилдията няма да има сили да се изправи срещу самата обучителна система... Още навремето баща ми с всички сили се опитваше да "пробие завесета", учениците го обичаха, много но никой друг не споделяше техния ентусиазъм. А вече пък съвсем наскоро моя стара позната се опитваше няколко години със същия резултат; в момента опитва вместо в държавно, в частно училище и казва, че там за съжаление е още по-зле - не толкова поради децата, макар и запуснати, тя има методи да ги мотивира - но главно заради системата... И е решила да напуска сферата на образованието, макар че е голям педагог по призвание! Стискала е зъби по отношение на ниското заплащане - а тя има 3 деца и няма собствено жилище! - но не можа да се примири с усмирителната ризница на "спуснатите отгоре" правила!

И още нещо. Грозно е според мен да се поставят условия на учителите първо да си подобрят нивото, та тогава да им вдигнат заплатите. Това ми прилича на епизод от не толкова далечното минало, когато принудиха нашите бащи и майки да се боричкат за някой и друг кирлив лев отгоре върху мизерните си пенсии, след като те са си ги изработили поне 10 пъти в течение на 30-40 и повече години стаж! По-скоро следва да се създадат условия - като заплащане, обзавеждане, подбор на преподавателите и учениците за съответното училище и т.н., така че естествено и постепенно - това е бавен процес, да нямаме други илюзии! - да се получи и повишаване на качеството. И първите стъпки са съвсем спешни и напълно достъпно е да бъдат направени - стига хората, действително можещи да ги направят, да пожелаят това! :thumbsup:

Редактирано от Добромир
Линк към коментар
Share on other sites

:whistling: Светът си има като цяло свои приоритети - глобална икономика и интереси на едрите компании, медийни обработки на съзнанието, дирижиране на военни конфликти, моди, хазартни игри и т.н. Дори и само един отистинските приоритети да влезе наистина в сила - универсална духовност, оптимално общуване, превантивна медицина, образование, екология и т.н. - ще разбули чрез контраст истинската същност на сега доминиращите направления, а това не се желае от определени управляващи среди. А образованието ще го стори най-сигурно, защото то именно би следвало да обучава в споменатите приоритети и от там децата биха излезнали с разбиране, не позволяващо да ги манипулират относно най-важното - живота им.

:feel happy: :feel happy:

Ето защо, образованието изглежда няма шансове в това общество, поне в близко време. Даже да се пребори за някакво малко по-добро финансово положение - а поне това е необходимо, учителите не са слънцееди (!) - гилдията няма да има сили да се изправи срещу самата обучителна система... Още навремето баща ми с всички сили се опитваше да "пробие завесета", учениците го обичаха, много но никой друг не споделяше техния ентусиазъм. А вече пък съвсем наскоро моя стара позната се опитваше няколко години със същия резултат; в момента опитва вместо в държавно, в частно училище и казва, че там за съжаление е още по-зле - не толкова поради децата, макар и запуснати, тя има методи да ги мотивира - но главно заради системата... И е решила да напуска сферата на образованието, макар че е голям педагог по призвание! Стискала е зъби по отношение на ниското заплащане - а тя има 3 деца и няма собствено жилище! - но не можа да се примири с усмирителната ризница на "спуснатите отгоре" правила!

Тук си позволявам да не се съглася. И "далечното време" се подготвя най добре в настоящето. Образованието определя най-много бъдещето. Докато инженерите и журналистите са движещи фактори за настоящето, учителите са най-важни за бъдещето на България.

Колкото и да е трудно, не трябва да се изпитва песимизъм и отчяание. Те са изключително контрапродуктивни, изключително. Точно тук идеалите за които говори Максим могат и трябва да изиграят своята могъща роля първо за локални промени на съзнанието в отделни колективи, а после и за цялостни промени на системата.

И още нещо. Грозно е според мен да се поставят условия на учителите първо да си подобрят нивото, та тогава да им вдигнат заплатите. Това ми прилича на епизод от не толкова далечното минало, когато принудиха нашите бащи и майки да се боричкат за някой и друг кирлив лев отгоре върху мизерните си пенсии, след като те са си ги изработили поне 10 пъти в течение на 30-40 и повече години стаж! По-скоро следва да се създадат условия - като заплащане, обзавеждане, подбор на преподавателите и учениците за съответното училище и т.н., така че естествено и постепенно - това е бавен процес, да нямаме други илюзии! - да се получи и повишаване на качеството. И първите стъпки са съвсем спешни и напълно достъпно е да бъдат направени - стига хората, действително можещи да ги направят, да пожелаят това! :thumbsup:

:thumbsup:

Линк към коментар
Share on other sites

:3d_103: Да, прав си, че не бива да униваме. Просто бях под впечатлението на някои съдби, които може би щяха да бъдат коренно различни, ако бяха поощрени, вместо компресирани от системата... Но в крайна сметка, бързо или бавно, с или без нейната помощ, надеждата е, че природните еволюционни сили, които виждаме че се пробуждат в част от младите, биха взели някой ден надмощие... Ако не учителите, уплашени за хляба си, поне децата, не желаещи да се подлагат на антиобразование, биха могли да наложат адекватни промени. И дано... :3d_047: Редактирано от Добромир
Линк към коментар
Share on other sites

Интересно развитие на темата за образованието <_< .

Наистина не искам да съм на мястото на учителите поставени в такива условия(заплащане)

чудя се защо толкова дъго са търпяли .

Но в момента ситуацията ми заприличва на положение в което все едно са на лодка претърпели корабокрушение и са без вода .

И в исканията си да пият ''вода'' са готови да пият дори солена и да обрекат на смърт(инфлация) себе си и всички .

Жалко е че управляващите продължават да се скатават(в други държави досега щаха да хвърчат министри) .

Линк към коментар
Share on other sites

Гост
Тази тема е затворена за писане.

×
×
  • Добави...