Inatari Добавено Април 4, 2007 Доклад Share Добавено Април 4, 2007 Е, млад или стар учителят е учител, а те са ученици. Те са преди зрелостта си, нали. Лично мнение винаги се е изисквало и преди и сега.Но в днешно време на децата им е доста трудно и объркано.Знаем защо. Нали )) Един от проблемите в България е , че постоянно хора , които хабер си нямат от определени неща , започват да дават направления как да си вършат работата , хората , които точно това са завършили . Например относно учителите , постоянно се дават съвети как да си вършат работата хора , които нито са учители , нито някога са работили това , нито някога ще работят това . Нека всеки разбира от това , което може и е завършил . Аз се справям доста добре с работата си , дори в момента водя рекламната кампания на гимназията , където работя . За 25 г учител , това е голяма стъпка . Просто споделям наблюденията си върху образователната система , такава , каквато е била преди . Да речем гимназията преди 7 г , защото мен толкова години ме разделят от нея . И гимназията такава каквато е сега . Но това вече става една отделна тема , която не е точно на мястото си . Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Дина Добавено Април 5, 2007 Доклад Share Добавено Април 5, 2007 (edited) Аз се справям доста добре с работата си , дори в момента водя рекламната кампания на гимназията , където работя . За 25 г учител , това е голяма стъпка . Просто споделям наблюденията си върху образователната система , такава , каквато е била преди . �”а речем гимназията преди 7 г , защото мен толкова години ме разделят от нея . И гимназията такава каквато е сега . Но това вече става една отделна тема , която не е точно на мястото си . А това е много важно! Да си учител е призвание. Учителят може много да даде, но може и да отреже крилата на младата птица. Защо не отвориш такава тема? Редактирано Април 5, 2007 от Донка Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Тетрабиблос Добавено Април 29, 2007 Доклад Share Добавено Април 29, 2007 Недоволсвието ви е повече от основателно.Не само в гимназиите стоят така нещата.В университетите е още по-трагично... Към образованието днешно време се подхожда по съвсем друг начин,бих казал...,всъщност не бих искал да го квалифицирам.Само ще кажа,че го няма вече този трепет,тази дълбочина,онзи специфичен нюх към учението.Днес наистина се оказва,че учиш само за диплома и за работа,не заради самата материя.Ако все пак решиш да се задълбочиш в нея,правиш го сам,то не иде от университета.Това е тъжен факт. Преди,за да намериш някаква информация, трябваше да си изчакаш реда в библиотеката,но това си имаше своите предимства.Тишината,приятната миризма на книга,нетърпението и жаждата да проникнеш в съдържанието и...Интересът и обходата към образованието вече липсват,или ако ги има са в съвсем различна степен. Днес интернет прави всичко.Кликваш в гугала и каквото ти трябва-то е насреща.Защо ти е да си специалист...Можеш в тези времена да си доктор,психолог,икономист-каквото си поискаш.Защо ти е да се задълбочаваш толкова?Просто прочиташ 2-3 актуални статии в нета и си се "специализирал".Изкарваш си диплома,започваш си работа,взимаш си парички и толкова..Не че са лоши тези неща,напротив,но излишеството от информация донякъде убива стимула,деформира мотива на човек да търси същественото за него. Може би много романтично подхождам към въпроса,но за мен наистина е по-добре малко,но качествено и добре премерено,отколкото от всичко по малко и всъщност почти нищо. Мнозина вече страдат от трудността да се ориентират в предпочитанията си относно образованието.Те просто все по-рядко му отдават необходимото значение.И как няма, като е видно как се взимат изпити,как се пишат оценки,колко пари се дават,за да си купиш място в университета или,още по-лошо,готова диплома!? Във всички сфери и области се сблъскваш с все по-голяма липса на професионализъм,със все по-малък разряд на компетентност,навсякъде е пълно с дипломирани и претендиращи неудачници... Днешното обучение се продава,не се преподава...!Как да не му се отще да учи на човек?! Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Ани Добавено Април 30, 2007 Доклад Share Добавено Април 30, 2007 Към образованието днешно време се подхожда по съвсем друг начин,бих казал...,всъщност не бих искал да го квалифицирам.Само ще кажа,че го няма вече този трепет,тази дълбочина,онзи специфичен нюх към учението.Днес наистина се оказва,че учиш само за диплома и за работа,не заради самата материя.Ако все пак решиш да се задълбочиш в нея,правиш го сам,то не иде от университета.Това е тъжен факт. Човек се учи цял живот. Идеята на образованието е да те научи как да го правиш. Преди,за да намериш някаква информация, трябваше да си изчакаш реда в библиотеката,но това си имаше своите предимства.Тишината,приятната миризма на книга,нетърпението и жаждата да проникнеш в съдържанието и...Интересът и обходата към образованието вече липсват,или ако ги има са в съвсем различна степен. Днес интернет прави всичко.Кликваш в гугала и каквото ти трябва-то е насреща.Защо ти е да си специалист...Можеш в тези времена да си доктор,психолог,икономист-каквото си поискаш.Защо ти е да се задълбочаваш толкова?Просто прочиташ 2-3 актуални статии в нета и си се "специализирал".Изкарваш си диплома,започваш си работа,взимаш си парички и толкова.. Голям оптимист си! Огромната информация, която ни дава интернет изисква специални умения за отсяване на "житото от плявата". От къде ще получиш тези умения? Не че са лоши тези неща,напротив,но излишеството от информация донякъде убива стимула,деформира мотива на човек да търси същественото за него. Може би много романтично подхождам към въпроса,но за мен наистина е по-добре малко,но качествено и добре премерено,отколкото от всичко по малко и всъщност почти нищо. Не се безпокой! Така са се стресирали някои и през 15 век, когато Гутенберг е дал тласък на книгопечатането. Но както виждаш всичко е било за добро. Словото е станало достояние на повече хора. И сега мисля, че има подобен скок. Мнозина вече страдат от трудността да се ориентират в предпочитанията си относно образованието.Те просто все по-рядко му отдават необходимото значение.И как няма, като е видно как се взимат изпити,как се пишат оценки,колко пари се дават,за да си купиш място в университета или,още по-лошо,готова диплома!? Нормално е в да се ориентира човек по-трудно в динамичния свят в който живеем. Точно тук е мястото на учителите и родителите. Но човек може да се ориентира и по-късно какво да специализира, всичко е много специфично. Възможности има много. Колкото до корупцията в тази област-тя просто е функция на общата корупция в момента навсякъде, което естествено не я оправдава. . Диплома може да се купи, но знание - не! Така, че спокойно. Нещата ще си дойдат на място. Просто трябва време. И умение да плуваме в новото море от информация. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Тетрабиблос Добавено Април 30, 2007 Доклад Share Добавено Април 30, 2007 Привет,Бина! Като прочитам мнението Ви стигам до извода,че не съм достигнал точно до идеята,която исках да предам и съм останал неразбран.Възможно е това да се дължи на метафоричния ми стил или на невнимателен прочит от Ваша страна! Ако не Ви затруднявам бих искал да отправя вниманието Ви към някои места,където съвсем ясно и точно изнасям смисъла на Вашите корекции и се приобщавам към Вашето мнение!Иначе във Вашето допълнение аз намирам своето успокоение,за което Ви благодаря! Поздрави! Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Максим Добавено Април 30, 2007 Доклад Share Добавено Април 30, 2007 В университетите е още по-трагично... Към образованието днешно време се подхожда по съвсем друг начин,бих казал...,всъщност не бих искал да го квалифицирам.Само ще кажа,че го няма вече този трепет,тази дълбочина,онзи специфичен нюх към учението.Днес наистина се оказва,че учиш само за диплома и за работа,не заради самата материя.Ако все пак решиш да се задълбочиш в нея,правиш го сам,то не иде от университета.Това е тъжен факт. ...като е видно как се взимат изпити,как се пишат оценки,колко пари се дават,за да си купиш място в университета или,още по-лошо,готова диплома!? Във всички сфери и области се сблъскваш с все по-голяма липса на професионализъм,със все по-малък разряд на компетентност,навсякъде е пълно с дипломирани и претендиращи неудачници... Днешното обучение се продава,не се преподава...!Как да не му се отще да учи на човек?! Не съм съгласен да се говори общо и едностранчиво за тези неща. Има много добри преподаватели, които сериозно, съвестно и взискателно си вършат преподавателската работа в университетитите. Мога да го твърдя, защото имам наблюдения. Мисля, че даже повечето са такива. Нека не бъдем толкова черногледи. Може да са по-малко студентите, които имат искрен интерес към учението, но има такива, и това носи радост и стимул на преподавателя да дава най-доброто. А когато го прави и на студентите е интересно. Иначе имаш право за някои неща. Но какво е образованието на запад, в САЩ? Колко задълбочено учат? Едва ли повече от българските университети. Просто българското образование беше на много високо ниво през социализма и сега когато наистина има известен спад и опростяване се остава с впечатлението че нивото е много слабо, но сравнено със САЩ, където стават професори и доктори много по-лесно, отколкото у нас, си оставаме на добро ниво, и младите ни хора са признати специалисти. Мисля, че пътят не е в дълбокото теоретизиране, а в улесняването на материала с повече практически и нагледни материали и процеси. Това е световната тенденция. Мога да се поставя от страната на студента и да разбера колко е трудно да имаш 6 изпита в един семестър, всеки от шестимата преподаватели да ти даде по 40-50 въпроса за учене, колко труд прави и посилно ли е? По всеки предмет ако ти дадат да учиш от средно 3 дебели книги...Какво ще излезе, кой студент би се справил перфектно, така че по-добре да сме по-меки и повече реалисти към тях. Давам да се учи само най-основното от мои лекции, които съм предал по време на часовете, не ги товаря с дебели томове информация, и в резултат на изпита знаят всичко. Ако им дам 4 дебели книги за учене по конспекта, нищо няма да научат за изпита. Отделно мога да дам задача за курсова работа, и това е достатъчно според мен. Знам, че нещо са научили след мен, че умът им не е претрупан с излишни факти и объркан. Не давам да се преписва, следя стриктно и събирам пищови ако се наложи. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Слънчева Добавено Април 30, 2007 Доклад Share Добавено Април 30, 2007 Смятам, че в образованието въобще са нужни много промени. Първо, не всяко кадърно дете може да си позволи да учи. Време е и да се обърне внимание на интересите на децата още от ранна възраст. Растат нови деца, те не се чувстват на място в училищата. Още повече, че на много от тях им е наложено от родителска амбиция да учат определени неща. Необходимостта от нови знания е в световен мащаб. Скуката в училище, липсата на обич и разбиране от семейството и училището децата приемат като заплаха и за това има такива реакции. Много е трудно при объркани ценности в обществото да се иска от децата. Мисля, че възрастните първо трябва да променят начина си на мислене и ценностите си. Парите не са всичко. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Тетрабиблос Добавено Април 30, 2007 Доклад Share Добавено Април 30, 2007 Максим, не мога да не се съглася с някои от изнесените от Вас аргументи,но за съжаление искам да Ви уверя,че написаното от мене също почива на реални и конкретни,съвсем пресно придобити впечатления и наблюдения.Категоризирайки така смело аз визирах в масов аспект това явление,но не умаловажавах и възможните изключения,които съм сигурен,че съществуват. Надявам се,че така поднесеното ми мнение не Ви е нанесло лична обида,(то е ясно,че Вие не попадате в тази категория,предвид постовете Ви)защото то бе отражение на всеобща тревога и е сигнална лампичка,върху която бих искал да се обърне повече внимание. Що се отнася до липсата на професионализъм,с който ежедневно се сблъскваме,то е излишно да се коментира и това за мен е показателно и съотносимо с нивото на преподаване при някои вузове,което е неоспорим и тъжен факт. Поздрави! Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Максим Добавено Април 30, 2007 Доклад Share Добавено Април 30, 2007 но за съжаление искам да Ви уверя,че написаното от мене също почива на реални и конкретни,съвсем пресно придобити впечатления и наблюдения. Надявам се,че така поднесеното ми мнение не Ви е нанесло лична обида,(то е ясно,че Вие не попадате в тази категория,предвид постовете Ви)защото то бе отражение на всеобща тревога и е сигнална лампичка,върху която бих искал да се обърне повече внимание. Що се отнася до липсата на професионализъм,с който ежедневно се сблъскваме,то е излишно да се коментира и това за мен е показателно и съотносимо с нивото на преподаване при някои вузове,което е неоспорим и тъжен факт. Поздрави! Да, съгласен съм че имате право за много от написаното. Уважавам мнението ви. Моите наблюдения са от нашия университет, който е държавен и нивото е като цяло добро. Преди години имаше хванат преподавател с белязани пари подкуп и наказан, уволнен, случаят се разчу широко. Не вярвам след това някой да се осмели да действа нечестно. Мога да говоря за себе си, за 4 години откакто водя часове, само веднъж се случи студент да се приближи до мен и да ми предложи сделка ако му дадем изпита, но естествено го отрязах на момента. За алтернативните университети нямам наблюдения и не мога да изказвам мнение. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Inatari Добавено Май 1, 2007 Доклад Share Добавено Май 1, 2007 Аз имам наблюдения за Национална Художествена Академия , която завърших преди 3 години . Първо много е трудно да се влезе там , много са малко бройките , отпуснати за прием, второ всеки един от професорите си има свои ученици , които му посещават курсовете цяла година , плащат си съвсем законно за придобитите знания цяла година . Дотук добре , само , че имам колеги , които не могат да направят и един портрет както трябва , на морето . Правят се много компромиси със знанията . Влизат хора , които просто са си платили . И единствената причина е , че въпросните студенти са от София и са ученици на въпросния професор , не може да не влязат , не може да не си затворят очите колегите от изпитната комисия за тях . Ето това е проблемът , голяма разлика има между един човек , който е учил в художествена , специализирана гимназия и такъв , който идва от езикова или математическа . Естествено ,че кандидат студента , които е учил 5 години в ХА че има много повече художествена култура отколкото другите . Естествено и че ще се справя много по - добре , чисто технически със сложните изпитни задачи . Но разни хора с много добри финансови възможности , решават ,че искат да стават художници и да учат не просто някъде , а именно в НХА, където би трябвало да не се правят компромиси , и поради тази причина всички когато става въпрос за НХА, казват ами там е голяма корупция , трябва да си платиш за да влезеш . И до голяма степен е така . Всичко се прави за пари там и то не отсега , а е с традиции , винаги е било така , от самото й създаване . Разбира се има около 20 % от хората , които напълно заслужават ,мястото си там . Сега , когато аз самата преподавам и аз самата подготвям ученици за Национална Художествена Академия , мисля , че разбирам професорите и желанието им , да вкарват собствените си ученици ,а за другите каквото остане. Толкова много усилия съм вложила в подготовката на тези хора , че треперя дали ще влязат дали не , давам всичко от себе си . Най- важното е чувствам се напълно способна да ги подготвя за НХА. В артистичните среди нещата до голяма степен са субективни . Не е математика, за да има само един отговор задачата. Просто много особена материя е изкуството . Самата академия е едно много необикновено място , именно заради тези 20% от хората , които напълно заслужават да са там , които са наистина изключителни .Просто се замислям какво ли би било ако %-те нарастнат на 50 % поне . А какво ли би било да са 70,80 или пък 100 %. Но винаги ми казват ,че съм максималист в повечето неща и в крайна сметка се успокоявам като си казвам ,че не зависи от мен . А , за да станеш преподавател в НХА е също много сложна работа . Засега се задоволявам като преподавам приблизително най- близо до специалността си в специализирана гимназия , специални предмети . Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Благост Добавено Май 1, 2007 Доклад Share Добавено Май 1, 2007 Интересно би било да споделим по темата и конкретни ИДЕИ ( вече реализирани + реализируеми или засега все още утопични ) + конкретни предложения + и малко информация за прочит + размисъл + добронамерена подкрепа на ЕДНА ИДЕЯ - опит за финансова промяна в системата на образованието ни. От позицията на гражданската активност е важно да сме ясно информирани колко точно средства се заделят / разпределят от бюджета за ОБРАЗОВАНИЕ + за какво + как се ползват + какво можем да се опитаме да променим + приложим реално + стъпка по стъпка Една ИДЕЯ Радостта от Знанието – път към Щастието Това е идея. Това е идея на частно лице. Това е просто идея на частно лице, предложена за обществено обсъждане. Това е просто мечта на наивна душа за щастието на света. СЪЩНОСТ НА ИДЕЯТА В своята същност идеята представлява преминаване на училищата към пазарна икономика. Отделяните от Държавата и Общините средства за образование*1 се разпределят между ученици успешно положили годишен тест. Те си избират учител, на когото заплащат директно. --------- *1 Статута на специалните училища се запазва. Идеята предлага до края на всяка учебна година всички ученици да се явяват на тестов изпит(първоначално примерно до 16 годишна възраст, но системата би могла да се приложи и във висшите учебни заведения, както и в специалните форми на обучение). На база резултатите от тези тестове, всички ученици получили успех над 4:50 до 6:00 (4:50-6:00], получават пропорционална част от парите, отделени за образование. Така обществото ще стимулира тези, които искат, могат и учат. Всеки учител сам ще определя цената на която той ще приема учениците. Тези цени биха могли да бъдат различни за всеки ученик. Изпитите трябва да бъдат задължителни и платени. ВРЪЗКА С КОНСТИТУЦИЯТА (ЧЛ. 53) (Предложените промени са в болд и италик). Идеята запазва правото на образование на всеки човек. Идеята предлага: промяна на ал 2: Училищното обучение до 16 годишна възраст е задължително. да стане: Обучението до 16 годишна възраст е задължително. ал. 3: Основното и средното образование в държавните и общински училища е безплатно. При определени от закона условия образованието във висшите училища е безплатно. да стане: Държавата ежегодно (във фиксирани срокове) заплаща на добрите и отличните ученици (и студенти) за знанията им, пропорционално с постигнатите от тях резултати на изпитните тестове. ал.4. Висшите училища се ползуват с академична автономия. – остава. ал.5. Граждани и организации могат да създават училища при условия и ред определен със закон. Обучението в тях трябва да съответствува на държавните изисквания. – остава. ал.6. Държавата насърчава образованието, като създава и финансира училища, подпомага способни ученици и студенти, създава условия за професионално обучение и преквалификация. Тя упражнява контрол върху всички видове и степени училища. – остава. ВРЪЗКА СЪС ЗАКОНА ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА Идеята предлага замяна на чл.6 от Закона за народната просвета – “Образованието в държавните и общински училища е безплатно” – да се промени: "Държавата ежегодно (сроково) заплаща на добрите и отличните ученици (и студенти) за знанията им, пропорционално с постигнатите от тях резултати на изпитните тестове". Идеята предлага нова Форма на обучение – самообразователна, към член 31 от Закона за народната просвета и член 78 от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета. Присъствието в редовната форма на обучение остава задължително само за учениците неуспели да покрият прага от оценка 4:50, като в този случай, техните родителите ще заплащат обучението им. Родители, които нямат средства за това, ще подписват договори с МО, МВР или с частни работодатели за задължителна служба. Съответните институции или фирми ще обучават или ще заплащат обучението на тези ученици. Веднъж подписан такъв договор, ученикът ще трябва да се подчинява на дисциплината в тези училища. Бюджетът на тези училища трябва да е различен от бюджета за образование. и тук Как мислите кои са вариантите + механизмите за реализиране на тази идея + има ли някъде аналог по света Любов + Светлина + Мир + Радост Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Донка Добавено Май 1, 2007 Доклад Share Добавено Май 1, 2007 Благост! Благодаря за идеята - и от линка и да споделяме тук свои конкретни идеи. Мисля, че тук има събрани доста педагози, родители и дори ученици. Предлагам да разделим тази тема на няколко нови конкретни теми, по които ще можем да дискутираме, споделяме опит и даваме конкретни предложения. Като начало, ще се опитам да отделя идеята от линка на Благост в отделна нова тема - Финансови промени в образователната ни система - идеи, мнения, предложения, опит. Според мен бихме могли да дадем полезни идеи, опит и конкретни предложения и за развитието на т.нар. "висш душевен живот" (Б.Боев - Учителят за образованието), който според Учителя трябва да се развие през втория период от живота на детето - 7-14 год. Каква роля би изиграл задължителен предмет? Има ли по-интересни идеи, опит, предложения? Предварително благодаря на всеки, който даде нова актуална идея за дискусии и конкретни инициативи. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
tais Добавено Юли 27, 2007 Доклад Share Добавено Юли 27, 2007 (edited) Образованието в България Кои са факторите, определящи качеството? Уважаеми участници в портала бъдете искрени и точни в отговорите си. Аз съм преподавател, който върши работата си с любов и искам вие да ми подскажете начините, с които можем да променим нещата в положителна посока. Аз също съм учител и мисля, че за да се оправят нещата в образованието трябва да се насочат погледите към кадрите, които излизат от висшите учебни заведения.Имат ли нужните уменея, за да практикуват дадената професия.Ако вземането на изпит е въпрос на връзки и пари нищо няма да се промени.Нашата професия е специфична, защото работим с характери, които са в процес на развитие и ако не сме достатъчно добри в професията си маже да опропастим нечий живот. Редактирано Юли 27, 2007 от Донка Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Дина Добавено Септември 24, 2007 Доклад Share Добавено Септември 24, 2007 (edited) Учителството/ преподаването в началното и средно училище/ е трудна професия, за която се иска призвание. За тези ниски заплати учителите сътворяват невъзможното като творчески успех от дейността си / като цяло/. Дали случайно здравеопазването, образованието, културата и социалната сфера на действителността в България са на това положение? ? Ще оцелее ли българското учителство на фотосинтеза? Редактирано Септември 24, 2007 от dina_qneva Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Inatari Добавено Септември 24, 2007 Доклад Share Добавено Септември 24, 2007 Поне докато трае ефективната стачка ще оцелее. Надявам се да стигнат силите и за безсрочна , да ни стигне достойнството и за това. Само се надявам българите да се осъзнаят като общество , да разберат ,че не може повече да продължава тази изкуствено подържана среда от останките на комунизма , където всички са равни . Ами не може така в Европа , хората с висше образование се намират по - високо в социалната стълбица от хората със средно образование , ето това трябва да се разбере. Не може да си вложил ти и твоите родители 10 години в образование и накрая разликата между твоята заплата и тази на чистачката да е 20,30 лв. Това е възможно само в тоталитарното общество на комунизма , където всички са равни . Да ,ама не са равни. Не може учителите и децата им да ходят с дрехи втора употреба. Можеби униформите ще скрият дрехите втора употреба. Просто Даниел Вълчев издевателства докрай над учителите.В момента са наложени такива тежки санкции , които въобще не достигат до канал едно. Особено за министерските училища , тези които зависят пряко от различните министерства. Оказва се ,че са в недостиг с хиляди бюджетите изведнъж и ,че е крайно наложително да се съкращават кадри , цели щатни бройки. Не познавам един учител , който да одобрява този министър . Недопустимо е подобно отношение от негова страна. Имаме нужда от нов министър на образованието!!!!!!!!!!!!!! Имаме нужда от образование и от добри и спокойни учители . Учителите се терзаят всеки божи ден каква втора работа да започнат ,за да скалъпят от немай къде семейния бюджет , притиснати от нездравословната политика на един самозабравил се министър. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Максим Добавено Септември 25, 2007 Доклад Share Добавено Септември 25, 2007 От тази учебна година започнах да вземам малко часове като допълнение в училище. Видях какво е на свой опит. Огромно психическо натоварване причинено от учениците. Това поколение няма нищо общо с нашето преди 15 години. Те не слушат, нищо не е в състояние да концентрира вниманието им за учене. В нашето училище стачкуват почти всички. Само горните класове имат по 2-3 часа, с учители които не стачкуват, началните изобщо не учат сега. Надявам се всички да продължат протеста до пълен успех! Те заслужават много по-високо възнаграждение. Отдавна трябваше да се наложи натиск отвсякъде до постигане на успех. Така се прави в нормалните държави. Когато шофьорите стачкуваха в София им вдигнаха заплатите...защото София не може без транспорт. А без учители си мислят, че може...Ще видим. В Румъния стартовата заплата на учител е 900 лв. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Слънчева Добавено Септември 25, 2007 Доклад Share Добавено Септември 25, 2007 Да, за заплатите на учителите съм съгласна, както и за напрежението... Но задаваме ли си въпроса защо децата са такива-различни? Кои са причините за това?... Ами след като науката е установила, че децата по подражание се учат, значи нещо и у нас възрастните не е на мястото си... А може би и искат да ни научат на нещо?... Ето в Германия например са опитали да въведат предмет-Щастие. Т. е. на децата да се обясни, че е важен вътрешният мир, а не външните условия като например да имаш скъп JSM. А тук още за оцеляване говорим... Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Максим Добавено Септември 25, 2007 Доклад Share Добавено Септември 25, 2007 Ето в Германия например са опитали да въведат предмет-Щастие. Т. е. на децата да се обясни, че е важен вътрешният мир, а не външните условия като например да имаш скъп JSM. Ами да, и аз това ще им обясня Предмет който липсва в учебната програма. Мога да отделям минути. Това е основополагащо знание. Оттам трябва да се тръгва още от 1 клас, но вече стигнали до десети, и не получили подобно възпитание в семейството, малко трудно ще стане... Нещата са изпуснати още в корена си. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
borislavil Добавено Октомври 1, 2007 Доклад Share Добавено Октомври 1, 2007 Учителството/ преподаването в началното и средно училище/ е трудна професия, за която се иска призвание. За тези ниски заплати учителите сътворяват невъзможното като творчески успех от дейността си / като цяло/. Дали случайно здравеопазването, образованието, културата и социалната сфера на действителността в България са на това положение? ? Ще оцелее ли българското учителство на фотосинтеза? Ето, това е въпросът - ще оцелее ли българското учителство на фотосинтеза? Та тази учителска стачка никак, ама никак не е случайна! Тя е въпрос на оцеляване - на оцеляване на учителското съсловие и на българското образование, защото е факт - учителите днес са в немилост. Учителската професия е нископлатена, безперспективна, непривлекателна и излага учителските семейства на мизерно съществуване. Затова никой не иска да става учител, за да мизерства с 300 лв, въпреки че има хора, които се раждат точно с това призвание. Не е необходимо да бъда пророк, за да прогнозирам - ако нещата не се променят по такъв начин, че учителите да получават за труда си наистина достойно заплащане, само след 10 - 15 години ще се усети остър недостиг на учителски кадри, а не само недостиг на учители по английски, както е сега. Естествено е да пада нивото на образованието. Първо в педагогически специалности днес влизат обикновено тези, които не са успели да влязат някъде другаде... И стават учители от немай къде. Но те са наемници и сърцето им не е в училището, в което работят. Второ, учебното съдържание е много усложнено. Учебниците се пишат на много висок, неразбираем за учениците стил от хора, които си нямат понятие от възрастовите особености на учениците. Но учениците не са студенти, нито пък тесни специалисти! Трето - от година на година все повече падат критериите, както и дисциплината, защото... за да имаме ученици в нашето училище, не трябва да сме много строги и взискателни, не трябва да наказваме и да пишем ниски оценки. Мога да продължа много в този дух. Боли ме за пренебрежителното отношение на управляващите, за липсата на разбиране от страна на родители и общественост... Виждам как се затрива една изключително благородна професия, а с нея и бъдещето на България. Та стачката я възприемам като светлина в тунела. Не съм виждал досега учителите толкова единни и нахъсани. Дори и управляващите са неприятно изненадани! Аз съм учител в най - голямото свищовско училище с близо 800 ученика и 50 учителя, от които стачкуват ефективно и безсрочно всички без четирима! И утре ще обсъждаме текста на отворено писмо, в което заявяваме своята готовност, ако не се поситгне съгласие по нашите стачни искания, да предприемем и по - драстични мерки, вкл. и колективно подаване на молби за напускане. Ако учителите от цялата страна са изпълнени с подобна решимост, победата ще бъде наша! Вярвам, че това ще се случи! Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Guest Мона Добавено Октомври 1, 2007 Доклад Share Добавено Октомври 1, 2007 Мен ме интересува едно друго явление, така характерно за българските социални нрави. Понеже се намираме във вихъра на предизборните танци, много от пишман политиците много хубаво и умело ще яхнат стачката на учителите за предизборните си кампании. Това вече става видно. Много от синдикалистите, освен че развяват знамената на стачната вълна, са или глухи, или слепи за това. Като се замисля, най-необлагодетелствани от стачката, са децата - особено тези в първи клас. Както и зрелостниците. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Слънчева Добавено Октомври 1, 2007 Доклад Share Добавено Октомври 1, 2007 Напълно подкрепям учителите. Но не само за заплащането им трябва да се помисли. А как да се върне уважението е стойността на българското образование. Неможе някой родител да отиде и да заплаши учителя със саморазправа ако пише на сина му ниска оценка... Както и неможе добре подготвени ученици да са само ако вземат частни уроци... Мисля, че доста от проблемите министерството трябва да постави на дневен ред... И да не забравяме, че министър значи-служител на народа /макар и остаряло значение/. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Атлантида Добавено Октомври 1, 2007 Доклад Share Добавено Октомври 1, 2007 Просто искам да изразя моята подкрепа и солидарност с Борислав и всички стачкуващи учители. Те заслужават достойно заплащане и уважение от ученици, родители и от цялото общество. В техните ръце всички ние поверяваме най-скъпото- децата си. Недопустимо е, че са доведени до толкова мизерно и унизително положение. Като университетски преподавател мога да заявя,че и нашето положение не е цветущо и че има доста ясна връзка между условията на работа на учителя и нивото на учениците,които пък са бъдещите студенти. Успех на учителската стачка! Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Валентин Петров Добавено Октомври 1, 2007 Доклад Share Добавено Октомври 1, 2007 Ина, Максим, Борислав, Атлантида :thumbsup: Пожелавам на правителството повече разумност. Да вземат да изучат средноевропейското съотношение в заплатите по категории труд на държавните служители и също в частния сектор. И учителите могат да го направят от своя страна. Не изисква много време нито особено голяма интелигентност. Това трябва да е положението към което е логично да се върви. След това трябва да преговарят и да приемат ясна схема как ще бъдат повишени заплатите на учителите и за какъв период от време. Успех на българските деца и на българските учители! Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Васил Добавено Октомври 1, 2007 Доклад Share Добавено Октомври 1, 2007 (edited) Спомням си думите на преподавател от УНСС чути по радиото: "Нашият труд няма пряко материално изражение". Аз съм за това в България да започнем да ценим продуктите и работниците на Знанието подобаващо. Сега дали конкретните проценти увеличение трябва да бъдат точно 100 или някакво друго число - не е толкова важно според мен, макар краткосрочно да се очертава като единствения практически ефект. Когато знанието възвърне социалният си престиж в обществото ни, тогава и възнагражденията ще му съответстват. Защото погледнато по-общо: образованието е храм, в който учителите са свещенослужители. Наистина, твърде много време учителското съсловие беше подценявано в обществото. И според мен в момента то търси не толкова някакви конкретни проценти, колкото се стреми да достигане онзи обществен статус, за който то се чуства достойно. Да пожелаем на всички служители в храма на Знанието успех Редактирано Октомври 1, 2007 от Васил Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Дина Добавено Октомври 1, 2007 Доклад Share Добавено Октомври 1, 2007 Като се замисля, най-необлагодетелствани от стачката, са децата - особено тези в първи клас. Както и зрелостниците. Нека да не се заблуждаваме! Необлагодетелствани са децата много преди стачката - от много фактори забулващи проблемите в образованието, а те са немалко. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts