B__ Добавено Март 17, 2014 Доклад Share Добавено Март 17, 2014 (edited) Става въпрос за 10-те заповеди и техния ред. Ясно е, че редът е важен. Можем да дискутираме защо "Почитай баща си и майка си" е закон преди "не убивай" и "не кради"? Редактирано Март 17, 2014 от Божидар Цендов-БожидарЗим Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
_Маги_ Добавено Март 17, 2014 Доклад Share Добавено Март 17, 2014 Ами да дискутираме. Започни Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
B__ Добавено Март 17, 2014 Автор Доклад Share Добавено Март 17, 2014 (edited) Ами да дискутираме. Започни ... П.С. Не знам защо се мисли, че за всичко имам мнение. ...Явно е, че да почиташ баща и майка е по-важно от убийството, но защо ?! Модераторска бележка: част от мнението е изтрито по преценка на модератор. Редактирано Март 17, 2014 от Станимир Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Лиула Добавено Март 17, 2014 Доклад Share Добавено Март 17, 2014 (edited) Става въпрос за 10-те заповеди и техния ред. Ясно е, че редът е важен. Можем да дискутираме защо "Почитай баща си и майка си" е закон преди "не убивай" и "не кради"? Подобен въпрос изисква познаване на еврейския контекст изцяло и най-вече спецификата на т. нар. Декалог. ”Почитай баща си и майка си, за да се продължават дните ти на земята, които ти дава Господ твоят Бог”. Това е 5-та заповед, която откроява изключително важните кръвни връзки, създавани в и между еврейските семейства; кръвната връзка е табуирана и ритуализирана. 6-та заповед слага своеобразен печат на кръвната връзка, като неубиването на свои и реално, заповедта "Не убивай", визира убийството на свои кръвни братя и сестри. Но най-вече, това е упоменато, когато не се касае за кръвно отмъщение, строго спазвано в една капсулирана патриархална общност, каквато е еврейската. Интересен контрапункт е онова, което пише във Второзаконие 20:16-17: “А от градовете на тия люде, които Господ твоя Бог ти дава за наследство, да не оставиш живо нищо, което диша, но да ги обречеш на изтребление." Подобна разпоредба изглежда оправдана, само ако не забравим времето, за което става въпрос – продължителният период на утвърждаване и усядане на еврейската общност, която си търси място под небето и територия, която да завладее за потомците си. 6-та заповед "Не убивай" придобива универсален характер и човечно отношение, едва с навлизането на Християнството. Редактирано Март 17, 2014 от Лиула Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Станимир Добавено Март 17, 2014 Доклад Share Добавено Март 17, 2014 А почитай съботния ден е още по-важна заповед според изложената логика? Защото след първите три заповеди, които са свързани пряко с Бог - да нямаме други богове, да не си правим кумири и да не изговаряме напразно името божие, следващата, четвърта заповед е за съботите. Аз по принцип не само, че не отдавам особено значение на реда в който са дадени заповедите, не споделям напълно и самия им избор. Все пак си мисля, че те са дадени навремето съобразени с определен тип съзнание, което не е много близко до съвременното. Кон Круз, Emmy и feya 3 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
АлександърТ.А. Добавено Март 17, 2014 Доклад Share Добавено Март 17, 2014 (edited) Става въпрос за 10-те заповеди и техния ред. Ясно е, че редът е важен. Можем да дискутираме защо "Почитай баща си и майка си" е закон преди "не убивай" и "не кради"? Подобен въпрос изисква познаване на еврейския контекст изцяло и най-вече спецификата на т. нар. Декалог. ”Почитай баща си и майка си, за да се продължават дните ти на земята, които ти дава Господ твоят Бог”. Това е 5-та заповед, която откроява изключително важните кръвни връзки, създавани в и между еврейските семейства; кръвната връзка е табуирана и ритуализирана. 6-та заповед слага своеобразен печат на кръвната връзка, като неубиването на свои и реално, заповедта "Не убивай", визира убийството на свои кръвни братя и сестри. Но най-вече, това е упоменато, когато не се касае за кръвно отмъщение, строго спазвано в една капсулирана патриархална общност, каквато е еврейската. Интересен контрапункт е онова, което пише във Второзаконие 20:16-17: “А от градовете на тия люде, които Господ твоя Бог ти дава за наследство, да не оставиш живо нищо, което диша, но да ги обречеш на изтребление." Подобна разпоредба изглежда оправдана, само ако не забравим времето, за което става въпрос – продължителният период на утвърждаване и усядане на еврейската общност, която си търси място под небето и територия, която да завладее за потомците си. 6-та заповед "Не убивай" придобива универсален характер и човечно отношение, едва с навлизането на Християнств Второзаконие е от стария завет .Новия завет е съвършено различна постановка на нещата .В новия завет има само един закон на Любовта приложена и показана от Христос . 1Йоан 2;2 ,,Исус е заплащането на нашите грехове и не само на нашите (спасените), но и за греховете на целия свят (т.е. на грешниците)."Така че за целия грях,който е извършен по тази земя в миналото, настоящето или в бъдещето, Исус бе наказан от Отца Си на този кръст и го заплати двойно.И никой няма да бъде наказан поради извършването на някакъв индивидуален грях ( лъжа , убийство, измама. прелюбодейство ), но поради извършването на един единствен грях - този , че дадения човек е отхвърлил Спасителя, както и самия Исус ни казва в Йоан 16;7-11. Мисля си Сигурно има значение подреждането на десетте заповеди , но едва ли е в големината на значението и важността . Редактирано Март 17, 2014 от АлександърТ.А. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Лиула Добавено Март 17, 2014 Доклад Share Добавено Март 17, 2014 (edited) Прекрасно съм запозната с Библейските текстове. Има само две места в Библията, във Ветхия завет, където Декалогът е упоменат, а именно: Изход 20, 2-17 и Пета книга Моисеева - Второзаконие, 7-21. И се чудя защо търсите под вола, извън контекста на еврейското послание, извън еврейската общност. Би било добре, като се пише по темата да се използват факти, цитати и историческа аргументация. Редактирано Март 17, 2014 от Лиула Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
_Маги_ Добавено Март 17, 2014 Доклад Share Добавено Март 17, 2014 (edited) Ами да дискутираме. Започни ... П.С. Не знам защо се мисли, че за всичко имам мнение. ...Явно е, че да почиташ баща и майка е по-важно от убийството, но защо ?! Модераторска бележка: част от мнението е изтрито по преценка на модератор. Защото е добре да имаш мнение по въпросите на темите си, затова. Става въпрос за 10-те заповеди и техния ред. Ясно е, че редът е важен. Можем да дискутираме защо "Почитай баща си и майка си" е закон преди "не убивай" и "не кради"? 5. Почитай баща си и майка си, (за да ти бъде добре и) за да живееш дълго на земята, която Господ, Бог твой, ти дава. Интересно наистина защо точно тази заповед е преди "Не убивай", "Не прелюбодействай", "Не кради", "Не лъжесвидетелствувай против ближния си" и "Не пожелавай дома на ближния си". Моята гледна точка е извън всякакви религиозни трактовки. Споделям с вас своето усещане за посланието й. Това е първата чисто човешка заповед, от всички десет, и се отнася само до човека и човешкото. В същото време тя е връзката между божественото и битието на човека и символизира началото на човешкото съществуване. От Източника (Бог) потича реката, наречена живот, преминаваща през поколенията – от бащи и майки към децата им и към техните деца. Както реката извира високо от планината и се влива в морето, така тече и живота през поколенията, надолу към всяко следващо. Почитта към родителите позволява на тази река да тече пълноводна и носи жизненост безпрепятствено на всички членове от семейството по веригата. Т.е. всяко нещо е на своето естествено място и съществува баланс, ред и хармония. Нарушаването на всичко това води след себе си прекъсване и разпиляване на жизнения поток. Почитта в този смисъл означава всеки да заеме в семейството своето място и да не се изкушава от ничие чуждо. Или казано по друг начин - уважавай мястото на тези преди теб, за да бъдеш и ти на своето. А какво по-важно и удовлетворяващо от това да бъдеш на мястото си. Така тази заповед поставя устоите, темелите на човешкия живот, след което следва всичко останало. Редактирано Март 17, 2014 от _Маги_ Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Cveta5 Добавено Март 17, 2014 Доклад Share Добавено Март 17, 2014 Почитай майка си--Земята,от където е тялото.Почитай баща си--Духа,който дава живот.Изпълнява ли човек тази заповед,няма как да не изпълнява и следващите. АлександърТ.А. и Лъчезарна 2 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Лиула Добавено Март 17, 2014 Доклад Share Добавено Март 17, 2014 Това ще се превърне в поредната тема в Портала за разтягане на локуми. Жалко. Колкото до духа, бащата и други, е добре да се обърне внимание на мъже-женствения образ на Яхве и т.н. Както и да е. Нито един текст не е случаен в еврейската традиция. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
B__ Добавено Март 17, 2014 Автор Доклад Share Добавено Март 17, 2014 ........Това е първата чисто човешка заповед, от всички десет, и се отнася само до човека и човешкото. В същото време тя е връзката между божественото и битието на човека и символизира началото на човешкото съществуване. От Източника (Бог) потича реката, наречена живот, преминаваща през поколенията – от бащи и майки към децата им и към техните деца. Както реката извира високо от планината и се влива в морето, така тече и живота през поколенията, надолу към всяко следващо. Почитта към родителите позволява на тази река да тече пълноводна и носи жизненост безпрепятствено на всички членове от семейството по веригата. Т.е. всяко нещо е на своето естествено място и съществува баланс, ред и хармония. Нарушаването на всичко това води след себе си прекъсване и разпиляване на жизнения поток. Почитта в този смисъл означава всеки да заеме в семейството своето място и да не се изкушава от ничие чуждо. Или казано по друг начин - уважавай мястото на тези преди теб, за да бъдеш и ти на своето. А какво по-важно и удовлетворяващо от това да бъдеш на мястото си. Така тази заповед поставя устоите, темелите на човешкия живот, след което следва всичко останало. Ами аз не търся религиозно значение. Търся това (което съм се убедил), че го има в тези книги дълбоко и валидно и сега. Интересно. Какво означава всеки да е на мястото си в семейството? Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Станимир Добавено Март 18, 2014 Доклад Share Добавено Март 18, 2014 Ако разгледаме първите пет заповеди, ще видим някои закономерности. Първите три се отнасят до Бог, който всъщност е духовния източник на човешкия живот. Бащата и майката дават живот на тялото, т.е. те дават живот на личността, без което духът не би могъл да се прояви на земята. Това просто отразява някои аналогии и закономерности между родителите и Бог, като разбира се почитта към Бог следва да е на първо място. Да си припомним думите на Христос, да не поставяме родителите си преди него (в случая Христос олицитворява духовната йерархия, откъсването от която за духа е смърт). В действителност любовта изисква уважение и почит към всички хора и в реалния живот може да се случи някой друг човек да заслужава в по-голяма степен нашата обич отколкото родителите, но както казах, заповедта има за цел да покаже аналогията между Бог и родителите, даващи живот на тялото и на духа. Но и в този случай Бог, или духовното трябва да бъде с приоритет пред земното. Що се отнася до четвъртата заповед, за съботния ден, това разбира се е изкривен отглас от закона за цикличността, който ръководи проявленията във вселената. mvm 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Похор Добавено Март 18, 2014 Доклад Share Добавено Март 18, 2014 Ако разглеждаме символно, дапи не може да направим връзка между бащата и ума,майката и сърцето.Или можем да тълкуваме така - Почитай ума и сърцето си,защото те са ти дадени от Бога.Не убивай нито една светла мисъл и нито едно топло чувсто.От това което съм прочела от Учителя,аз и така го разбирам.Нали затова сме дошли на Земята -да се научим да владеем мислите и чувствата си или с други думи казано -да възпитаме ума и сърцето си с помоща на волята. Лъчезарна и АлександърТ.А. 2 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
_Маги_ Добавено Март 18, 2014 Доклад Share Добавено Март 18, 2014 (edited) Интересно. Какво означава всеки да е на мястото си в семейството? Ако го кажа така, всеки да изпълнява своята роля в семейството, а не тази на някой друг, по ясно ли ще стане? Макар, че не виждам смисъл от обяснения. Редактирано Март 18, 2014 от _Маги_ Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
АлександърТ.А. Добавено Март 18, 2014 Доклад Share Добавено Март 18, 2014 След тези мнения , темата ми изглежда запълнена . За това ще се отклоня малко . Поради ширещото се зло по земята -рече Господ: Ще истребя от лицето на земята човека когото създадох-човеци , зверове, влечуги , птици, - понеже се разкаях, че ги създадох ."(Битие 6:5-7) . ,,Не убивай" --заповед , забраняваща отнемането на живот , на всякакъв живот , дори и за храна .(Битие 1:29-31) Човека е напътстван и му неразрешено да убива и принася в жертва , единствено своята животинска природа . Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
B__ Добавено Март 19, 2014 Автор Доклад Share Добавено Март 19, 2014 Едно време, когато всичко е било точка, не всичко е било нищо. Тогава още ги е имало зародишите на всичко, което е сега. И всеки от нас си има една линия през поколенията, която води назад до Източника. И ние, ако не почитаме родителите си, прекъсваме тази линия и прекъсваме нашата връзка с Източника. Родителите са тази наша връзка. Ако не почитаме тях, не почитаме, тоест отхвърляме енергията на Източника. Това е просто интерпретация на това, което Маги каза. Но тук има и още нещо друго интересно. Според мен, ако не почитаме родителите си, ще почнам да крадем, безчинстваме, убиваме и т.н.? Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
АлександърТ.А. Добавено Март 19, 2014 Доклад Share Добавено Март 19, 2014 Добре казано .Но не можем в действителност да прекъснем веригата .Само се измъчваме . Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Станимир Добавено Март 19, 2014 Доклад Share Добавено Март 19, 2014 След тези мнения , темата ми изглежда запълнена . За това ще се отклоня малко .Поради ширещото се зло по земята -рече Господ: Ще истребя от лицето на земята човека когото създадох-човеци , зверове, влечуги , птици, - понеже се разкаях, че ги създадох ."(Битие 6:5-7) . ,,Не убивай" --заповед , забраняваща отнемането на живот , на всякакъв живот , дори и за храна .(Битие 1:29-31) Човека е напътстван и му неразрешено да убива и принася в жертва , единствено своята животинска природа . Това е интересен текст. Някой може да си направи от него извода, че Бог допуска грешки, но това според мен би било погрешно тълкувание. Хората са си тук - на земята, злото продължава да се шири по света... Това идва да покаже силата и свободата на човешката воля - индивидуална и целокупна. А на Бог ще му се наложи да почака докато човек порасне достатъчно и разума му започне да насочва човешката воля в съгласие с божествената. Но Той знае това. А изтреблението също е възможно, ако злото премине определени граници, но не и преди това. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Станимир Добавено Март 19, 2014 Доклад Share Добавено Март 19, 2014 Колкото до заповедта да не убиваме. То ще е добре да разгледаме случаите на самозащита. Може ли човек да убие при самозащита? А при защита на живота на някой друг? Защото неубиването в действителност означава нещо повече. То означава да полагаме усилия за да съхраняваме живота. Ако можеш да помогнеш на давещ се, но не го направиш, това е убийство. И ако видиш на улицата човек да замахва с нож към друг човек, а в ръката си държиш пистолет, какво ще направиш? Ще стреляш или ще оставиш човекът (неизвестно за теб виновен или невинен) да бъде убит? Няма ли да е действието ти правилно или неправилно плод на чиста случайност? Човекът с ножа може да е целял съвсем умишлено да убие другия човек, но е възможно и да е бил жертвата, която е съумяла да обезвреди нападателя и да му нанася контраудар. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
B__ Добавено Март 19, 2014 Автор Доклад Share Добавено Март 19, 2014 (edited) Станимир в тези неща мисля, че не може да се генерализира. Какъв е духовният път на нинджа - изкуството да убиваш, без да си навличаш карма. И друго е интересно. Човек може да изкупи грешките си, че дори може би и убийство, но нищо не може да изкупи липсата на признание към родителите освен самото признание. Редактирано Март 19, 2014 от Божидар Цендов-БожидарЗим Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Станимир Добавено Март 19, 2014 Доклад Share Добавено Март 19, 2014 (edited) Аз не генерализирам. Просто дадох пример, когато човек може да бъде поставен в ситуация да наруши заповедта "не убивай" каквото и решение да вземе. И всъщност дори и да има правилно решение в ситуацията, то човек може да няма никаква възможност да прецени кое е то. Колкото до уважението към родителите, не са малко случаите на изоставени без сериозна причина деца. Трябва ли в тези случаи детето да уважава своите родители? Не мисля. Редактирано Март 19, 2014 от Станимир Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
B__ Добавено Март 19, 2014 Автор Доклад Share Добавено Март 19, 2014 .... Колкото до уважението към родителите, не са малко случаите на изоставени без сериозна причина деца. Трябва ли в тези случаи детето да уважава своите родители? Не мисля. Моралът няма нищо общо с любовта. Родителите са имали причина да изоставят детето си. Всяко изоставено дете започва истински да живее, когато приеме решението на родителите си. Да, трябва да ги уважава, ако иска да има живот. АлександърТ.А. 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Станимир Добавено Март 19, 2014 Доклад Share Добавено Март 19, 2014 За мен уважението е нещо, което трябва да се заслужи - при всички случаи, без изключение. Иначе любов и още повече снизхождение може да проявим към всеки, заслужил или незаслужил. Кон Круз 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
B__ Добавено Март 19, 2014 Автор Доклад Share Добавено Март 19, 2014 (edited) За мен уважението е нещо, което трябва да се заслужи - при всички случаи, без изключение. Иначе любов и още повече снизхождение може да проявим към всеки, заслужил или незаслужил. хм, и казваш баща ти и майка ти да заслужат уважението ти? Това не е ли да се мисли човек за по-голям от тях? Редактирано Март 19, 2014 от Божидар Цендов-БожидарЗим Кон Круз 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
mvm Добавено Март 19, 2014 Доклад Share Добавено Март 19, 2014 Една много интересна трактовка на божиите заповеди, с която аз съм съгласна рухването на 10 божии заповеди Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.