Jump to content
Порталът към съзнателен живот

Символи в картите Таро


Recommended Posts

Копирам въпроса от фейсбук страницата на Форум Таро, считам, че ще е интересен за повече хора.

Въпросът касае историята и символогията в картите Таро, визирам специално колодата на Райдър-Уейт.

Въпросът е следният: защо само в две карти, а именно в Магът и в Силата, е изобразена лемниската (или както е известен "знакът на безкрайността"), и на двете карти, знакът е ситуиран над главата. Как си го обяснявате?

Освен това, както знаем, и двете карти не са сред ключовете в Таро, което има своето обяснение.

 

След проучвания, изводът е, че особен смисъл няма лемниската да е сложена над главите в картите Магът и Силата.Самият Артър Уейт е по-скоро мистичен философ и окултист по западен модел, отколкото е задълбочен таролог. Отварям една скоба - същото се отнася и за Алистър Кроули, тъй като и двамата са членове на Ордена на Златната Зора, от чиито принципи по-късно Уейт се отрича, най-вече от връзката между кабалистичните символи и Таро (така модерни през онази епоха, а и днес също).

И двамата са по-скоро теоретици в Таро, отколкото практици. Вакханалията от символи всъщност е заблуждаваща: ако днес търсим семиотични знаци и надграждаме символа със значения, то в тези среди (на Уейт и Кроули), не е било така.

 

Тарото Sola Busca от края на 15 век реално е далеч по-стойностно от всички съвременни колоди Таро, това е моят семпъл извод.

От 18 век насам, панаирът от символи, знаци от всички времена и народи, най-вече някакви евтини кабалистични номера, е просто ужасен.

 

Което обаче не обезсмисля идеята за лемниската и нейният произход, да се търси у етруските.

А това, че Силата и Магът не са сред ключовете в Таро, няма никаква връзка с колодата на Райдър-Уейт, нито с други колоди.

 

Съветвам всички да не се прехласват по мистификации, по някакви свърхоткровения, видени у символи и архетипи.

Айде да оставим егото ни да си отпочине, че от премного издуване, ще вземе да се пръсне.

Линк към коментар
Share on other sites

Това е картина, изобразяваща Свети Себастиян (3 век от новата ера), автор е Мантеня (1431-1506). Публикувам я, заради очевидната й връзка с 8 меча.

 

St._Sebastian_Mantegna_1480.jpg

 

Християнската легенда разказва за Свети Себастиян, който е бил водач на преторианската гвардия и тайно е изповядвал християнството. Разбирайки впоследствие затова, император Диоклециан, го осъжда на смърт със стрели - залавят го, връзват го и т.н. Той обаче не умира от стрелите си, преодолява болката от раните си, освобождава се от въжетата и с помощта на една жена (Ирина), се спасява.

Хрумна ми аналогията, докато разглеждах страница със средновековни артефакти на християнски мъченици, търсейки умишлено връзка между карти от Таро и раннохристиянските светци. .

 

След това потърсих връзка и изобщо дали има и друг, който да е направил подобен аналог и слава Богу, такъв има, но все пак, е рядкост. Това ме доведе до следната страница St Sebastian. И още повече, че тази колода Таро, а именно Da Vinci Tarot е с български произход, авторите А. Атанасов и Ясен Гюзелев, са свършили чудесна работа като интерпретация. Последното го споменавам, за да се знае от повече хора.

 

Самият Мантеня има колода Таро, която е от 52 карти. Там обаче образа на Свети Себастиан, липсва. За съжаление, 8 меча и в Sola Busca Tarot, отсъства.

Убедена съм, че традицията да се рисуват и изобразяват раннохристиянски мъченици (преплетени с легендарни митологически герои), се запазва и продължава и в Таро.

С това мнение искам да провокирам по-глобален прочит на символите в Таро, най-вече отърсване от разглеждане на определени детайли, без да се гледа общия исторически контекст.

Редактирано от Лиула
Линк към коментар
Share on other sites

Тарото на Да Винчи е добър избор, според мен. Перспективата на символно равнище е изчистена, без излишни претруфени детайли. 

Сега, вече след време, намирам колодата на Артуровото за сравнително шарена, но съм хваната вече на хорото... Препратките към християнството и диренето на Светия Граал са налице. 

Асимилирането на действителното значение не може да стане само с един пласт от образи.

Линк към коментар
Share on other sites


×
×
  • Добави...