Лиула Добавено Юни 24, 2014 Доклад Share Добавено Юни 24, 2014 Копирам въпроса от фейсбук страницата на Форум Таро, считам, че ще е интересен за повече хора. Въпросът касае историята и символогията в картите Таро, визирам специално колодата на Райдър-Уейт. Въпросът е следният: защо само в две карти, а именно в Магът и в Силата, е изобразена лемниската (или както е известен "знакът на безкрайността"), и на двете карти, знакът е ситуиран над главата. Как си го обяснявате? Освен това, както знаем, и двете карти не са сред ключовете в Таро, което има своето обяснение. След проучвания, изводът е, че особен смисъл няма лемниската да е сложена над главите в картите Магът и Силата.Самият Артър Уейт е по-скоро мистичен философ и окултист по западен модел, отколкото е задълбочен таролог. Отварям една скоба - същото се отнася и за Алистър Кроули, тъй като и двамата са членове на Ордена на Златната Зора, от чиито принципи по-късно Уейт се отрича, най-вече от връзката между кабалистичните символи и Таро (така модерни през онази епоха, а и днес също). И двамата са по-скоро теоретици в Таро, отколкото практици. Вакханалията от символи всъщност е заблуждаваща: ако днес търсим семиотични знаци и надграждаме символа със значения, то в тези среди (на Уейт и Кроули), не е било така. Тарото Sola Busca от края на 15 век реално е далеч по-стойностно от всички съвременни колоди Таро, това е моят семпъл извод. От 18 век насам, панаирът от символи, знаци от всички времена и народи, най-вече някакви евтини кабалистични номера, е просто ужасен. Което обаче не обезсмисля идеята за лемниската и нейният произход, да се търси у етруските. А това, че Силата и Магът не са сред ключовете в Таро, няма никаква връзка с колодата на Райдър-Уейт, нито с други колоди. Съветвам всички да не се прехласват по мистификации, по някакви свърхоткровения, видени у символи и архетипи. Айде да оставим егото ни да си отпочине, че от премного издуване, ще вземе да се пръсне. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Лиула Добавено Юни 30, 2014 Доклад Share Добавено Юни 30, 2014 (edited) Това е картина, изобразяваща Свети Себастиян (3 век от новата ера), автор е Мантеня (1431-1506). Публикувам я, заради очевидната й връзка с 8 меча. Християнската легенда разказва за Свети Себастиян, който е бил водач на преторианската гвардия и тайно е изповядвал християнството. Разбирайки впоследствие затова, император Диоклециан, го осъжда на смърт със стрели - залавят го, връзват го и т.н. Той обаче не умира от стрелите си, преодолява болката от раните си, освобождава се от въжетата и с помощта на една жена (Ирина), се спасява. Хрумна ми аналогията, докато разглеждах страница със средновековни артефакти на християнски мъченици, търсейки умишлено връзка между карти от Таро и раннохристиянските светци. . След това потърсих връзка и изобщо дали има и друг, който да е направил подобен аналог и слава Богу, такъв има, но все пак, е рядкост. Това ме доведе до следната страница St Sebastian. И още повече, че тази колода Таро, а именно Da Vinci Tarot е с български произход, авторите А. Атанасов и Ясен Гюзелев, са свършили чудесна работа като интерпретация. Последното го споменавам, за да се знае от повече хора. Самият Мантеня има колода Таро, която е от 52 карти. Там обаче образа на Свети Себастиан, липсва. За съжаление, 8 меча и в Sola Busca Tarot, отсъства. Убедена съм, че традицията да се рисуват и изобразяват раннохристиянски мъченици (преплетени с легендарни митологически герои), се запазва и продължава и в Таро. С това мнение искам да провокирам по-глобален прочит на символите в Таро, най-вече отърсване от разглеждане на определени детайли, без да се гледа общия исторически контекст. Редактирано Юни 30, 2014 от Лиула tanya84 1 Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Димитрина_ Добавено Юни 30, 2014 Автор Доклад Share Добавено Юни 30, 2014 Тарото на Да Винчи е добър избор, според мен. Перспективата на символно равнище е изчистена, без излишни претруфени детайли. Сега, вече след време, намирам колодата на Артуровото за сравнително шарена, но съм хваната вече на хорото... Препратките към християнството и диренето на Светия Граал са налице. Асимилирането на действителното значение не може да стане само с един пласт от образи. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Лиула Добавено Юни 30, 2014 Доклад Share Добавено Юни 30, 2014 Имах предвид образа на Свети Себастиян, споменаването на Таро на да Винчи, е паралелна аргументация. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts