Historiker Добавено Юли 22, 2013 Доклад Share Добавено Юли 22, 2013 (edited) XVI век е време на значими събития и промени- Завоюването на Латинска Америка от испанците, експанзията на Османската империя в Централна Европа и т.н. . Едно от тези значими събития е Реформацията. Тя е свързана с няколко ключови личности, една от които е Мартин Лутер. Какъв е той като човек ? Нека проследим неговия житейски път ... Мартин Лутер е роден на 10 ноември 1483 г. в Айслебен като син на миньора Ханс Лутер. Вследствие на обет, даден заради една силна буря, на 17 юли 1505 г. той постъпва в Ордена на августинците еремити във Ерфурт, където в 1507 г. е ръкоположен за свещеник. В 1512 г. става доктор по теология във Витенберг. Първата си лекция за псалмите младият духовник изнася през 1513 г., в 1515-1516 г. последват лекции за Писмото до римляните, а през 1516-1518 г. за Писмата до галатяните и евреите. Оповестяването на индулгенцията в полза на новия строеж на Църквата Св. Петър в Рим от доминиканеца Й. Тецел по шумен начин предизвиква противоречие у Лутер. Индулгенцията представлява бележка за опрощаване на греховете, издавана от църквата на вярващите. В XVI век се шири масова търговия с тях. Възмутен от това, Лутер формулира прочутите си 95 тези, които на 31 октомври 1517 г. заковава на вратата на църквата във Витенберг с цел диспут с учени и ги изпраща на майнцкия архиепископ и епископа на Бранденбург с искането за писмено контрастановище. Лутеровите тези неочаквано за самия него намират неподозирано широко разпространение. В 1518 г. майнцкият архиепископ и доминиканците повдигат обвинение в Рим. В разпита, проведен от кардиналският легат Кайетан ди Вио през октомври с.г. в Аугсбург, ученият отказва да се отрече от тезите си. На Лайпцигския диспут през юли 1519 г. между Й. Ек и А. Карлщат той отхвърля безпогрешността на всеобщите събори. От Оповестяването на Оправдаването–Rechtfertigungsverkündigung,необходимо следва неговата критика към Папството, което според схващането му не обръща внимание на ясния и точен превод на Светото писание. Булата ,,Exsurge Domine” от 15 юни 1520 г. настоява за подчинението му. Лутер отговаря с публикуването на 3 големи програмни труда ,, Към християнската аристокрация на немската нация за оздравяване на християнското съсловие” (август 1520 ), ,, За вавилонския плен на Църквата ( октомври 1520 ) и ,,За свободата на един християнски човек (ноември 1520 ), чрез които той спечелва по-голямата част от немския народ за себе си. На 10 декември 1520г. тържествено изгаря папската була за осъждането му. На 3 януари 1521 г. Лутер е анатемосан от папа Лъв X. По време на Райстага във Вормс през април с.г. той отхвърля отричането от идеите си и глухото подчинение на един всеобщ събор; император Карл V му налага т.н.Reichsacht- форма на лишаване от права във Свещената римска империя, като лицето, на което е наложена тя, наричано der Geächtete или der Vogelfreie, губи всички свои права и владения- сиреч Лутер е поставен извън закона. Обаче курфюрстът на Саксония Фридрих Мъдри след едно изненадващо нападение завежда Лутер във замъка Вартбург. Тази мярка е била предприета, за да се спаси животът на учения. Именно в този замък възниква преводът на Новия завет, който в 1522 г. се появява в печатен вид и в 1534 г. е допълнен от превода на Стария завет. По време на престоя във Вартбург на много места се образуват лутерански общини. Писанието на бившия духовник срещу монашеските обети кара много монаси и монахини да напуснат манастирите. Избухналите навсякъде в империята селски въстания през 1524-1525 г. се позовават на Лутеровото учение, обаче извършените зверства го карат след първоначалното съчувствие към желанията на страдащите сред правната несигурност селяни да призове князете ,, против грабителските и ужасни банди на селяните”. На 13 юни 1525 г. Лутер се жени за бившата цистерцианска монахиня Катарина фон Бора. Противоречията с У. Цвингли и анабаптистите сега изпъкват още по-остро. Марбургският религиозен разговор с Цвингли ( 1529 ) води до частично съгласие, защото Лутер държи на действителното присъствие на Христа в причастието. За поучение за народа в 1529 г. той съставя ,, Малкият катехизис” , а за пасторите ,, Големият катехизис". На Аусбургския райхстаг в 1530 г. няколко имперски съсловия представят тяхното произведение вероизповедание ("Confessio Augustana", ,, Аугсбургско вероизповедание” ), съчинено главно от Меланхтон. В 1539 г. доктор Лутер представя в произведението ,, За съборите и църквите” своето понятие за църква. Той не отрича възможността за спасение на римокатолическите християни в рамките на една църква, ръководена от папата, но посочва произхода на църквата във Словото и Светото причастие, без човешки добавки. В последните години от живота си Лутер се посвещава на разширяването на своите общини. Неговите писания и преводи на библията съществено са допринесли за разпространението и налагането на всеобщ немски литературен език. Неговият език е изпълнен със стила на повечето канцеларии и средновековната прозаична литература. Теологията му има своя център във Оповестяването на Оправдаването, което трябва да бъде интерпретирано христоцентрично. В неговото гениално изложение на Библията е използвано eдно богатство на теологични нови начала, които много трудно се вместват в една система. В неумолима борба за истината на Божието откровение в Христос Лутер подготвя и пътя за проблематиката на Новото време ( представата за света и за човека ). В никакъв случай принципно консервативен в политическата и социалноетичната сфера , в някои отношения той се вмества в рамките на XVI век. Схваща се като учител на Светото писание, а не като реформатор на църквата или на държавата в рамките на тогавашния обществен ред. Независимо от писанията му срещу евреите, може да се каже, че Лутер с делото си слага край на средновековния мрак и спомага за прогресивното развитие на Европа в културен, духовен и икономически план. Той променя хода на европейската, а и на световната история. Използвани източници : http://www.musicanet.org/robokopp/bio/luthrbid.html http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_ban Редактирано Юли 22, 2013 от Historiker Ани 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Historiker Добавено Юли 27, 2013 Автор Доклад Share Добавено Юли 27, 2013 (edited) Тук бих искал да представя и един немски документален филм - ,,Лутер и нацията" от поредицата ,,Германците" , на който сложих субтитри : Филмът на ZDF за живота на основоположника на протестантско движение на Реформацията Мартин Лутер представя основните събития в неговия житейски път - Заковаването на 95- те тезиси на реформатора на вратата на катедралата във Витенберг на 31 октомври 1517 г. , смелото му държане пред Вормския райхстаг в 1521 г., отвличането му от саксонския курфюрст, превода на Библията на немски, с което Лутер полага основите на немския литературен език, противоречивото му отношение към Селската война в 1524 -1525 г. , женитбата му за бивша монахиня в с.г. , организацията на Евангелската църква ... Приятно гледане !!! http://vbox7.com/play:bf9802ee8e&start=3 http://vbox7.com/play:7f1a79693a&start=261 Редактирано Юли 27, 2013 от Historiker Ани 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.