Това е популярно мнение. Inatari Добавено Юли 18, 2012 Това е популярно мнение. Доклад Share Добавено Юли 18, 2012 Не знам дали някой от вас е опитвал да рисува със сухи пастели и дали е опитвал от магията на тази живописна техника. Но ще споделя някои общи положения при техниката на рисуване със сух пастел. Има огромна разлика между сухия и мазния пастел, като всеки един от тях си има своите почитатели. Лично аз притежавам един комплект ит 100 цвята на Фабер Кастел и съм много доволна от тях.Изпълнявала съм главно поръчки за цветни портрети. Така, че ще маркирам основни правила при изграждането на портрет, пейзаж и свободна абстрактна композиция: При портрета: Започва се от конструкцията, като за напредналите препоръчвам да използват синия цвят за основната рисунка, някакъв ултрамарин или виолет, тъйкато след това лесно се преливат в живописни пластични петна. За тези които не се чувстват толкова уверени могат да рисуват с молив и гума или пресован въглен във формата на молив, който биха могли да подострят и това да ги улесни в детайла на началната рисунка. След като се приключи с конструкцията на дадения портрет, т.е. имаме някаква линеарна рисунка върху листа се пристъпва към светлосянъчното изграждане, като се започва с моделиране на сянката и светлината, като се търсят всички живописни стойности и пластика в главата. Живописните стойности се изграждат на 2 основни принципа: светлина и сянка и топло и студено. Изследва се поетапно цялата светлина и сянка, кка върви по формата, като едновременно с това се полагат топли или студени живописни стойности, в зависимост от вида осветление, който използваме за модела си или, който е използван на снимката, ако рисуваме от снимка.Препоръчвам рисуването от натура,което е малко по- трудно, но доста по вълнуващо, защото е възможно крайният резултат да ни изненада с едно характерно състояние на модела, което трудно се изважда от една снимка. Каква е техниката на полагане на самия пастел? Има много и различни начини на "пипане" Най- често срещаният е т.н. отвесен щрих, който се полага диагонално по формата и се преливат нюансите един в друг. Друг начин е да се търси формата на всяко едно петно, като се запълва прецизно и се почиства с хлебна гума контурите при всяко едно полагане на цветно петно при пластичното изграждане. Трети начин е да се полагат локални стойности и да се третира всичко на плоскости. Да се смесват един върху друг отделни "лайери", като постоянно да се обогатява цвета и пластиката, като през цялото време търсим и светлосилата на дадения тон. Всичко това може да звучи много трудно и неразбираемо за някои, но повярвайте ми става по инерция, когато човек добие достатъчно практически опит. При пейзажа: Можем да изберем какъвто си искаме цвят за конструкцията или началната рисунка, в зависимост от идеята ни за цветно решение . Може да бъде тъмно синьо, нещо от рода на пруско синьо, тъмен кобалт,индигово или пък топъл цвят като английската червена, умбра кафяво, оксидно зелено . Всеки един от тези цветове ще даде определен характер на нашата живописна рисунка след това. Основното при пейзажа е определянето на преден, среден и заден план. И съобразяването с линейната и въздушна перспектива. Същите закони на изобразяване важат и за натюрморта. Цветното изграждане на пейзажа започва като маркираме подробности в предния и средния план и търсим нещата обобщено в задния, рисува се едновременно навсякъде в цялата картина.Като се търсят съотношения на светло и тъмно и топло и студено. За абстрактната живописна композиция : Тук препоръчвам техниката на колажа. Можем да си багрим по всякакъв живописен начин хартии, различни по дебелина, които след това да нарежем, накъсаме и изобщо разпределим по някакъв начин в изобразителното поле. Писала съм подробно в различни теми видовете композиция, говорила съм за композиционния център, второстепенните части на композицията, акценти и т.н. Тук всеки може да импровизира по собствен усет за цвят, динамика , ритъм и характер на формите. Сега ще ви пусна и няколо интересни линка: http://silkpaint.blogspot.com/2009/04/alistair-boddy-evans.html - тук са препоръчани определени марки пастели Аз препоръчвам тази марка, меки и покривни пастели, интензивни тонове: http://impresia.bg/products.html?productid=136 Ето един мой бивш преподавател от художествената гимназия, който сега случайно открих, докато се ровя по темата, Георги Янакиев се казва. Едно интервю с него и снимки на негови работи : http://www.public-republic.com/magazine/2012/05/88809.ph Ето един портрет със сух пастел, тук има съчетани няколко вида пипане Разгледайте отблизо как вървят петната и пластичното изграждане в главата, дрехата и фона, Успех на всички желаещи да опознаят техниките и материала сух пастел ! Chaos, Мария-София, ISTORIK и 6 others 9 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Inatari Добавено Юли 18, 2012 Автор Доклад Share Добавено Юли 18, 2012 Ето и същия този портрет на етап, можете да видите рисунката отдолу - конструкцията с умбра кафяво или възможно е също да бъде вид сангин! ISTORIK, Донка и Слънчева 3 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Мария-София Добавено Юли 18, 2012 Доклад Share Добавено Юли 18, 2012 (edited) Миналата година си купувах пастели,уцелила съм тези -синята кутия но са маслени...плюс едни моливи woodless coloured pensils PROGRESSO на KOH-I-NOOR.Не знам дали ще могат да се съчетаят. Плюс един sketchbook,който ме заплени. Редактирано Юли 18, 2012 от Мария-София Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Inatari Добавено Юли 18, 2012 Автор Доклад Share Добавено Юли 18, 2012 Може да се съчетаят, може би отделна тема трябва за масления пастел, но засега ще ти напиша тук. Цветните моливи и мазните пастели са доста различни техники.Малко си притиворечат и обезмислят, но всичко е възможно, стига да си наясно за характера на рисунката, която искаш да направиш като живописно изграждане, като слоеве и т.н. Масленият пастел се съчетава добре с акварел принципно, така както сме рисували в детската градина или както се багри едно яйце. Маслените пастели дават фактура и напомнят малко на маслените бои. Но като цяло може първо да се рисува с цветни моливи някаква линерана рисунка примерно и след това живописните петна да се полагат с маслените пастели, могат самите те да се налагат, смесват и преливат и т.н. Донка 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Слънчева Добавено Юли 18, 2012 Доклад Share Добавено Юли 18, 2012 Инаа, супер си. И аз имам картон, имам цветни листа и ножичка. Имам и боички, моливи... Ако и нещо нарисувам, което да се познае, какво е, да знаеш, ще те наема за мастер. Мечтала съм да рисувам, но все не мога да се престраша. Правила съм едни неща - декупажна техника-картички, кутийки... Но друго е да рисувам. Благодаря ти, предварително. Донка 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Мария-София Добавено Юли 18, 2012 Доклад Share Добавено Юли 18, 2012 (edited) Прочетох обаче,че са необходими и някой други пособия при рисуване с пастели. Редактирано Юли 18, 2012 от Мария-София Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Inatari Добавено Юли 18, 2012 Автор Доклад Share Добавено Юли 18, 2012 Илияна, вземи всичко, ще ти е нужно за колажа, който ще направим. Слънчева и Донка 2 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Inatari Добавено Юли 18, 2012 Автор Доклад Share Добавено Юли 18, 2012 Така, а ето и едни колажи, вкоито има съчетани, темпера, сухи, маслени пастели и няколко видя материали на една приятелка, скоято бяхме заедно в Москва на международен фестивал по съвременно изкуство.Това са само свободни абстрактни композиции. Обърнете внимание, колко богати и различни са всичките й композиции, навсякъде присъстват композиционния център и акцентите, за които говорихме. Слънчева, Илен и Донка 3 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Донка Добавено Юли 30, 2012 Доклад Share Добавено Юли 30, 2012 Благодаря на Ина за урока "на живо"! Сега вече съм убедена, че колкото и да му обясняват на човек дистанционно, друго си е да усетиш присъствието, ръцете да работят едни до други.. Осъзнах и че понякога не е необходимо много време, за да осъзнае човек същественото, но без да работи с ръцете си, без да се опитва да приложи, това, което е във фантазиите - няма смисъл, няма път, няма растеж, няма осъзнаване. Сухият пастел се оказа много "мой" материал. Може да постигне нежни полета, пълни със светлина, но може и да уплътни петното и да прелива постепенно, може да постигне и рязък акцент. И което е най-важно, ако съм въоръжена с хлебната гумичка, мога да отнема някоя драска или петно, които не си са на мястото. Пръстите усещат как цветът оживява и се "радват", запазвайки върху кожата оттенъците, които се появяват на белия лист. Може да се "разлее" и да се нанася с размах, но може и да се сложи малък и важен детайл. За отместването на хоризонтите и рамките в мисленето и въображението, за свободата и себе-приемането и подобни - ще пиша в другата тема. Моля Ина да ми прости, че няма да изпълня заръката да снимам и покажа това, което направихме в Малко Търново - за мен то беше най-маловажното, което си донесох в Хасково. Обещавам, обаче, да изпълня заръката със следващото си "произведение". Мария-София, Розалина и Слънчева 3 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Слънчева Добавено Юли 30, 2012 Доклад Share Добавено Юли 30, 2012 Инааа, благодаря за показаното, имам вдъхновение и ще опитам да рисувам. Донка и Inatari 2 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Донка Добавено Август 23, 2012 Доклад Share Добавено Август 23, 2012 За пореден път искам да благодаря на Ина за обясненията - сега усетих, че човек започва да ги разбира едва след като започне да прилага съветите и набере опит в рисуването. Магия си е плоскостта да я накараш да стане триизмерна, и е удивително как само един щрих или петънце изведнъж съживяват образа или дават нов акцент. Сенките са изпитание за мен все още, а светлината - засега ми е само мечта. Понеже обещах да си постна опитите, но предварително моля за снизхождение - това са само опити... Важно за мен лично е, че изпитвам радост, а не стария страх... Inatari и Розалина 2 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Inatari Добавено Август 23, 2012 Автор Доклад Share Добавено Август 23, 2012 (edited) Донке, браво на теб, давай нататък.Ще се радвам да си публикуваш рисунките тук, за да видят всички, колко много напредваш и как се развиваш. Дори можем да ги коментираме заедно нещата! Поздрави! Редактирано Август 23, 2012 от Inatari Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.