regina_della_notte_ Добавено Април 25, 2012 Доклад Share Добавено Април 25, 2012 Здравейте, имам един въпрос, на който се надявам да можете да ми отговорите. Имам един проблем, който напослдък ми играе много лоша шега, точно преди изпитите. На сцена съм 10 години сигурно, винаги съм имала сценична треска, но съм успявала да се справя. На последните 2 концерта като изляза на сцената и просто нещо ми се случва...Става дума за пеене. Опитах да си внуша всякакви неща в главата, просто за да не мисля, че някой ме слуша, бях спокойна преди излизането, но на сцената нещо не ми се получи..Опитах и с много малко количество алкохол, защото знам как ми действа и пак не се получи. Нямам намерение винаги да правя такива експерименти пред концерт, но поне да знам, че все пак мога да се справя с тази треска. Та въпросът ми е от валериана възможно ли е да ми се смъкне гласа като за момента? Знам как действа валериана, пила съм преди, но без да съм пяла след това...Наистина ще съм много благодарна, ако някой може да ми отговори. Благодаря предварително. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
lullaby Добавено Април 25, 2012 Доклад Share Добавено Април 25, 2012 Пробвай да си представиш, че пееш на конкретен човек, когото обичаш. Или погледни някой от публиката, и пей, докато го гледаш в очите - конкретно него, а не всички. Или някой на сцената. Има и други методи, които не са свързани с химия. Ако щеш - ритуал някакъв си измисли - на дишане, на загрявка на гласа... превърни го и в психическа загрявка за предстоящото. Вълнението по принцип е в твоя полза, не е хубаво съвсем да го тушираш. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
д-р Тодор Първанов Добавено Април 26, 2012 Доклад Share Добавено Април 26, 2012 При много хора, включително и при мен, стреса променя гласа. При вас обаче това е направо задължително. Един от принципите на психологията е - всичко, което наблюдаваме се променя и винаги, когато започне самонаблюдение върху някой естествен процес, той се нарушава.Така възниква усещането на задушаване - човека започва да следи дишането си , страхът от задавяне-започва да следи преглъщането си, проблеми с походката-следи дали ходи правилно и т.н.. За това ви казвам, че не е от валериана. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Guest Христо Добавено Април 26, 2012 Доклад Share Добавено Април 26, 2012 Ами себенаблюдението като духовен метод ? Безпристранстното наблюдението над мислите, чувствата...? Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Дончо Донев Добавено Април 26, 2012 Доклад Share Добавено Април 26, 2012 Привет, Regina_della_notte_! Щом се занимаваш с пеене, значи си наясно с устройството на гласовия апарат и дихателната система на човек. Всеки певец изпитва в различна степен сценична треска, а адреналинът погажда доста "мръсни номера" понякога. Съвсем естествено е поради стреса да се наруши певческата упора (т.нар. дишане с диафрагма). Като следствие, дишането става учестено и повърхностно, а високите тонове - трудно достижими или най-малкото "плитки". Гласните връзки също са подвластни на адреналина и като всеки мускул започват да треперят. Следствието е киксове и всякакви нежелани и дори неочаквани неточности в изпълнението. Пресъхването на устата също оказва влияние и то не маловажно. Но както казах, всеки певец изпитва това. За това, от вокална гледна точка, първото изпълнение при излизане на сцена е добре да отговаря на няколко условия - да не е акапелно, да е в т.нар център на гласовия диапазон (там където ти е удобно да пееш), да няма дисонанси и фразите да са кратки. Ако обърнеш внимание, ще видиш, че дори и най-големите правят така. Целта е да не се покаже сценичната треска и нейното влияние върху изпълнението. Обикновенно, след първите аплодисменти, сценичната треска отминава и гласът започва да се подчинява. Алкохол преди пеене, лично аз, не ти препоръчвам, но малко минерална вода върши чудеса. Друго, което мога да ти препоръчам, е да "свикнеш" с публиката, преди да започне изпълнението ти. Аз използвам два начина, по които може да се постигне - да излезеш на сцената поне 4-5 минуто преди изпълнението си и да разглеждаш публиката или да посрещаш публиката докато се настаняват по местата си. Първото е рядко възможно, но второто можеш да правиш винаги. Казвайки "да посрещаш", нямам предвид като разпоредител. Поскоро да се разходиш из залата преди началото на концерта и да си поговориш с хората, дори и с такива, които не познаваш. Ако мога да съм полезен, оставам на твое разположение. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Florestan Добавено Април 26, 2012 Доклад Share Добавено Април 26, 2012 Доколкото можах да позапитам човек, по-запознат от мен с въздействията на тази билка, получих отговор, че валерианът не би трябвало да променя гласа. Дадоха ми два варианта - или чай от корен - дилянка, или по няколко до 10 капки от тинктура валериан, мента и глог във вода. Това, предполагам, би трябвало да означава, че можеш да опиташ с валериан, без да очакваш някакви негативни последствия, но във всеки случай е добре да се опиташ да решиш проблема и по друг начин. Тъй като и аз свиря пред публика и съм се занимавал с този проблем, бих казал, че има различни начини да се подходи към него. Като за начало, имай предвид, че с времето сценичната треска се променя - тя може да премине след известно време. При все че не съм на кой знае каква възраст, ще кажа и това - 10 години изпълнение на сцена не са толкова много, даже би трябвало да се очаква положението със сценичната треска все още да се променя - доколкото мога да съдя от своя опит и от това, което съм забелязвал при други хора. Не бих ти препоръчал да пиеш какъвто и да е алкохол преди изпълнение. Може да се работи върху това как да се мисли преди и по време на изпълнение. Понякога помагат такива идеи като това да се мисли само за музиката, но, разбира се, това звучи и прекалено общо. Много е важно как се мисли за музиката по време на изпълнение, а това рано или късно може да има отражение върху това как се работи върху произведението преди самото изпълнение. Човек постепенно може да се научи така да работи преди самото изпълнение, че до някаква степен да си улесни задачата - или най-малкото да се концентрира върху това, което за него е по-естествено и което може да му даде по-голяма сигурност впоследствие по време на изпълнение. Нещата са в крайна сметка индивидуални, а и зависят от подхода. Но може да си помислиш какво можеш да направиш в подготовката преди изпълнението, което евентуално да те накара да се почувстваш по-комфортно по време на самото изпълнение. След известен брой изпълнения обикновено човек може да стигне до някакво разбиране, което да може да въведе в практиката си и с което да може да си помогне. Естествено, някои неща се научават още в самото начало, но разбирането за това как да се работи и какво да се прави на сцена нараства с опита, като това не се ограничава само до първите 10 години (това го казвам от мой личен опит, въпреки че, както казах, не съм на кой знае каква възраст), така че с времето може да се откриват различни методи за справяне със сценичната треска. Това, което искам да кажа, е, че ако сега се чувстваш така, то след известно време положението може да не е същото. Съгласен съм с коментара, че вълнението не е нещо лошо само по себе си. Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Светлата Добавено Април 27, 2012 Доклад Share Добавено Април 27, 2012 (edited) Здравей, може да пробваш с капки на д-р Бах, безвредни са и има комбинации, които се ползват точно за преодоляване на сценичната треска. Така че мисля, задай въпроса си и в този форум http://www.beinsadou...hp?showforum=73 Успех! Редактирано Април 27, 2012 от Орлин Баев Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts