Преслава Петрова Добавено Юли 21, 2011 Доклад Share Добавено Юли 21, 2011 (edited) С тази тема едновременно поставям въпрос и споделям едно хрумване и наблюдение. Когато са ме учили на упражненията, съм запомнила (може би грешно), че дланите на ръцете трябва да са прибрани, като на фигура 1. И така дълго време съм играла. Тук е първият въпрос: това моя приумица ли е било или наистина е практика да се дават такива указания на курсовете по Паневритмия? Вие как сте го учили? В същото време винаги ми е правило впечатление, че тия изпънати и обтегнати форми, като че ли, ги няма при Учителя. Така поне ми се струва от няколкото снимки, на които е показан, докато играе. А и това, наистина, не е естественото положение на ръката. Естественото и спокойно положение на ръката е по-скоро фигура 2 – с разстояние между пръстите, макар и може би не толкова голямо, колкото на картинката. Днес, докато играх, нещо не ми беше удобно на ръцете и никаква енергия не усещах. Разсеях се и започнах да мисля за други неща и просто автоматично да изпълнявам упражненията. Докато се чудех защо стана така, се сетих от немай къде за Тай Чи. Всички знаем, че там е залегнал същият принцип – различни форми и движения с ръцете, които способстват урегулирането, насочването и улавянето на енергията. Там, обаче, изрично ти напомнят, че ръцете трябва да са в естественото им положение, дори изрично показват прибраната и стегната длан като неправилен и неефикасен начин да се изпълняват упражненията. Обяснението в Тай Чи, доколкото знам, е, че дланите не трябва да са напрегнати и че между пръстите трябва да има известно разстояние, за да може свободно енергията да тече по тях и около тях. Всеки пръст „да диша” свободно. Така и така нищо съществено вече не правех с такова механично изпълнение, реших да пробвам да играя с разтворена длан. Беше ми доста удобно и изведнъж почувствах някаква енергия – не знам как другите я усещат, но аз, ако въобще успея да я усетя, я чувствам като малки бодлички, все едно нещо се размърдва. Дори вътрешната страна на дланите ми се зачерви, значи е станал някакъв приток и раздвижване на кръвта. Отново "се върнах в кръга” и спрях с безцелното си игране и просто мяткане на ръце. Вторият въпрос е: Вие какви наблюдения имате? Дали това прибрано положение на ръцете (ако въобще е правило, а не само моя измишльотина) е действително завещано от Учителя? Има ли вероятност да е привнесено от стандартните гимнастически практики и от чисто естетическите съображения в традиционната гимнастика, които вземат предвид само формите, но не и енергийната страна на формите? Все пак, правилото в Тай Чи със сигурност не е случайно, а е обективно заключение. А такова заключение едва ли важи само за Тай Чи-то. Разбира се, още сега правя уговорката, която съм сигурна, че други по-надолу (ако такива се включат) ще направят, а именно, че Паневритмията в крайна сметка е и индивидуален опит и изживяване и всеки трябва сам да открие малките детайли и начина, по който иска да играе и по който усеща, че успява да се хармонизира вътрешно и външно. Така е – няма напълно универсален модел, що се отнася до „запетайките”. Затова, дори и да няма кой знае какво да се коментира по въпроса, дори да няма изрична препоръка за точното положение на дланите, реших да споделя с вас какво забелязах тази сутрин. За себе си, най-вероятно, ще продължа да наблюдавам този детайл и да си извадя още изводи за дланите. А тук, ако желае някой, нека също сподели с нас своите наблюдения относно дланите или някоя друга по-особена подробност от Паневритмията. Редактирано Юли 21, 2011 от Преслава Петрова Розалина и Nickelangello 2 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
shining_star Добавено Юли 22, 2011 Доклад Share Добавено Юли 22, 2011 И аз така го знам и така съм го играла - със събрани пръсти. Снимките на Учителя, за които казваш, вчера ги гледах, на някои той е със събрани пръсти, а на други не. Но в главата ми е останало, че в книгата пишеше да се играе със събрани пръсти. А от опит забелязах за себе си, че със събрани пръсти като играя, ми е по-удобно, някак си се чувствам по-съсредоточена , ако си отпусна ръцете, енергията изтича навън и се разсейвам. За тай чи да, не е случайно, защото и мудрите така ги дават. А за това, че Паневритмията е индивидуален опит и изживяване, така е, но има и обща част, синхрон и хармония: както всеки си свири на неговия тон, но има обща хармония. Ако един маха с дланите надолу, а друг нагоре, няма как да се получи хармония. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Преслава Петрова Добавено Юли 22, 2011 Автор Доклад Share Добавено Юли 22, 2011 Това е много интересно. На практика, откакто играя Паневритмия и то все с напълно събрани длани, никога до вчера не съм чувствала некомфорт. От това, а и от поста на shinig_star, сега си вадя извода, че положението на дланите, а и може би други детайли, всъщност явно зависи от състоянието на човека. И наистина Учителя многократно казва, че различното поставяне на ръцете и различните пози на тялото имат различен ефект върху психичното състояние на човека. Shining_star ми обърна внимание, че когато е с по-разтворени длани, има усещане, че се разпилява енергията. Това, обаче, невинаги е лошо явление - ако има натрупване на излишна енергия в човека, Учителя казва, че тя създава напрежение и "подпушване". Явно, моето преживяване говори, че имам нужда да освободя излишна енергия. Може би, когато дойде момент отново за акумулиране и концентриране на енергията, ще забележа, че ми е по-удобно с прибрани длани. Ще се самонаблюдавам Благодаря за поста, shining_star! Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Розалина Добавено Юли 22, 2011 Доклад Share Добавено Юли 22, 2011 (edited) Здравейте .Преслава ,благодаря за интересната тема.Преди време бях чела в беседа, указание за това,пръстите на ръцете да са събрани при изпълнение на упражненията.Ставаше дума за физически упражнения,а не за паневритмия.Потърсих ,но за съжаление ,не съм си оставила следа .Ако все пак намеря ще публикувам точния цитат .Откакто съм го прочела,аз се старая да събирам пръстите ,когато играя паневритмия ,като на фиг. 1. В съборно слово 1919-1921 г има доста интересни мисли за пръстите,за ръката.Виж беседата Мировата любов (1919 г) Поздрави от мен и ще имам предвид въпроса ти,ако все пак намеря цитата ,за който споменах. Редактирано Юли 22, 2011 от Розалина Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Guest Ивета Добавено Юли 22, 2011 Доклад Share Добавено Юли 22, 2011 (edited) Не зная кое е правилото за точната постановка за пръстите на ръцете, но знам че това е последното нещо, което ме е вълнувало по време на Паневритмия. За специалистите може и да е важно. За мен е важна отдадеността, а ръката е докосвана и докосваща, и прибрана, значи защита, неприемане, а отворена - значи - приемане. Затова, играя Паневритмия с широко отворени пръсти и длани - давам и получавам. Редактирано Юли 22, 2011 от Ивета Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Преслава Петрова Добавено Юли 23, 2011 Автор Доклад Share Добавено Юли 23, 2011 Рози, благодаря! Ще прочета "Мировата Любов" след малко, защото или не съм я чела, или съм я забравила. Поздрави и от мен Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Guest alma9 Добавено Юли 23, 2011 Доклад Share Добавено Юли 23, 2011 (edited) Не искам да се намесвам в темата, но внимавайте с разперените пръсти по време на упражненията и Паневритмията, понякога могат да ви вкарат в стълкновение с невидимия свят ! http://www.beinsadou...%BE%D0%B4%D0%B8 Поздрави на всички ! Редактирано Юли 23, 2011 от alma9 Розалина 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Донка Добавено Юли 23, 2011 Доклад Share Добавено Юли 23, 2011 Моите пръсти някак естествено застават събрани - като продължение на ръката ми и движението и. Ако все пак се опитам съзнателно да ги разтворя и отпусна, сякаш загубвам контрол над плавността и лекотата на движението. Разперените пръсти със сигурност ме разконцентрират и като че ли се губи естествената координация на движенията. апочвам да се усещам като слон в стъкларски магазин. Но това са ми личните усещания само... Нямам претенции за правота. Розалина и Лъчезарна 2 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
shining_star Добавено Юли 23, 2011 Доклад Share Добавено Юли 23, 2011 Преслава, искам да попитам тебе лично, понеже спомена за курсове, а аз тази година не играх паневритмия...за "пробуждане", като ръцете са на раменете и се изнасят встрани, ти как го играеш, как го дават на курсовете - с дланите нагоре, или надолу? Има ли разлики в това, така както ги имаше преди: половината обръщат дланите надолу, а другите нагоре? Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Guest Ивета Добавено Юли 23, 2011 Доклад Share Добавено Юли 23, 2011 Хайде, добре добре тогава. Не танцувам със съвсем разпререни пръсти, а да кажем, с леко потръпващи на вятъра и отмерващи музиката, които отразяват настроенията на Слънцето. Защото усещам всеки един лъч в сърцето си. Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Преслава Петрова Добавено Юли 29, 2011 Автор Доклад Share Добавено Юли 29, 2011 Здравейте на всички, които са писали по темата. Много от постовете предупреждават за играта с разперени пръсти, но аз мисля, че от самото начало се опитах да уточня, че не говорим за разперени, а за свободни пръсти. Има едно положение на дланта, което е хем прибрано, хем не е стегнато и е най-близко до естественото положение на ръката в спокойно състояние. Така или иначе, може би картинката, която поставих, тъй като не намерих друга, не беше най-подходящата и подвежда Предлагам на модераторите, да махнат темата, защото при това положение, особено с подвеждащата фигура, може да объркаме някой напълно начинаещ в Паневритмията, след като стана ясно, че при всички случаи - опънато или спокойно - ръката трябва да е прибрана, точно, както съветват по курсовете. А това е за shining_star: Всъщност не мога да ти дам компетентен отговор, защото и аз самата питам , нали виждаш Но мога да ти кажа какво знам - казват, а и някъде беше май записано, че Учителя първо е дал упражнението "Пробуждане" с дланите нагоре, после обаче го е сменил с дланите надолу. Чувала съм и едно обяснение защо е станало така - България е влязла във война тогава...и се е наложило хората да се занимават със земния и физическия живот, т.е. Божественото се посява долу, но е нямало условия веднага да почне да расте...Аз го играя с дланите нагоре, не знам - идва ми по-естествено, а си го обяснявам може би с това, че времената днес са други и че ние искаме да се пробудим за висшите светове...т.е. вече семето не само да е посято, както асоциирам с дланите надолу, а да погледнем нагоре, да се пробудим и да почне да растем...вече ги имаме условията, няма ги тези обществени и социални бури на миналия век...Но, не вземай размислите ми като сериозно и компетентно обяснение на нещата - някой от по-опитните братя и сестри ще могат със сигурност по-добре да отговорят или най-малкото да посочат къде е обяснено подробно! Поздрави на всички! Розалина 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
shining_star Добавено Юли 29, 2011 Доклад Share Добавено Юли 29, 2011 Преслава, благодаря за цялостния и компетентен отговор , съгласна съм с всичко което казваш и за дланите, и за "пробуждане". Розалина 1 Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
v.yatsevich Добавено Септември 4, 2013 Доклад Share Добавено Септември 4, 2013 Единственото място в описанието, където изрично е уточнено, че дланите са "със слабо оталечени едни от други пръсти" е движението "Сила жива изворна течуща" на упр. "Изгрява слънцето". С това движение "се представлява символично бликане на вода". За останалите упражнения положението на пръстите не е указано. Може да се приеме, че пръстите трябва да са събрани щом изрично не е уточнено обратното. Всеволод Цитирай Линк към коментар Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.