* Доклад, изнесен на семинара по Паневритмия ноември, 2004
За да говорим за видове движения в Паневритмията, трябва да изясним какво представляват тези движения. Движенията, които извършваме чрез упражненията от Паневритмията, не са обикновени ежедневни движения, които понякога правим несъзнателно, необмислено.
За да определим правилно видовете движения в Паневритмията, трябва първо да дадем определение на едно централно понятие, което се очертава в логиката на разсъждение при тяхното проучване. Това понятие е паневритмично движение. То посочва в обобщен вид характера на всички извършващи се движения в Паневритмията, независимо от вида им. Паневритмичното движение не обозначава отделно или вкупом елементи или в цялост упражненията в Паневритмията.
За да аргументираме дефинирането на това понятие, това предполага да го разгледаме спрямо други две, от които то произлиза: Паневритмия и паневритмичен принцип.
Думата Паневритмия обозначава космичната валидност на всеобщия космичен ритъм, подчинен на общ висш център – Бога. Следователно контактът и хармонизирането на човека чрез Паневритмия с този висш център, чрез включването във всеобщия ритъм, е смисълът на самата Паневритмия. Тогава най-краткото и точно етимологично тълкуване на думата е логично да бъде: "висш всеобщ космичен ритъм".
Следователно разглежданото от нас понятие паневритмично движение може да се определи като движение, което ни привежда в контакт с висшия космичен ритъм и ни хармонизира с него.
"Паневритмичен принцип" е израз, който употребяваме за изразяване на спазването на 7-те принципа, върху които почива Паневритмията. Следователно паневритмичното движение е движение, построено при спазването на тия 7 принципа.
Получава се следната дефиниция на паневритмичното движение като цяло: движение, построено на паневритмичен принцип, което привежда човека в контакт с висшия космичен ритъм и го хармонизира с него.
Такова движение включва всички физически и психически параметри и трансформации на движението въобще.
Всяко упражнение в Паневритмията е съставено от множество видове паневритмични движения. Защото в даден момент и при даден човек движението представлява специфичен процес и едновременно може да принадлежи към различни видове. Деленето на видове, т.е. научните класификации подпомагат проучването. Те са само помощна представа и диференциация от различни гледни точки, за да може цялостното явление да се разбере, определи и оцени. Всяко паневритмично движение е своеобразен комплекс с много характеристики и функции – физически и психически. Например може да се говори за траектория, форма, линия на движението, но в кой момент у даден човек какви психически механизми ще задейства то и с какъв обем ефект ще произведе, не може да се посочва.
Ще се спра на три типа класификации – според три признака за класифициране на паневритмичните движения: според определяне формата, съдържанието и смисъла, според петте принципа и според признака физично/психично.
Сега ще се опитаме да разсъждаваме какво представлява паневритмичното движение според неговата форма, съдържание и смисъл.
Изхождаме от следната идея:
Принципът на Любовта в Учението на Учителя посочва смисъла.
Принципът на Мъдростта определя съдържанието.
Принципът на Истината ни разкрива формата.
Изводът, който следва да направим на първо място, е: Любовта като водещ принцип в Новата Култура ни насочва към определяне на смисъла на Паневритмията и на паневритмичното движение като водещ пред неговото съдържание и форма. За по-ясно представяне предлагам следната таблица на съответствията:
Таблица 1
принцип | определяне | Съответствие | видове движения |
---|---|---|---|
Любов | смисъл | вътрешен смисъл | Таблица 2 |
Мъдрост | съдържание | идея | Таблица 4 |
Истина | форма | техника | Таблица 5 |
Формата на паневритмичното движение включва изясняването на техническата страна на изпълнението:
1. като текстово описание;
2. като методика на разучаване и преподаване;
3. като процес на преживяно движение.
Основен акцент при изясняване техниката на изпълнение на движенията от упражненията е уточняване и спазване на две особености. Първата: разграничаване на понятията механична гимнастика, механично движение от паневритмично движение, към което ни насочва Боян Боев. Втората: уточняване кое превръща механичното движение в паневритмично. Б. Боев посочва идеята или идейното движение като антипод на механичното. Според мен само трите страни на паневритмичното движение като движение едновременно по форма, съдържание и смисъл, го правят паневритмично.
Съдържанието на паневритмичното движение се посочва в литературата с думите "изгряващи идеи". Те са седем: Добро, Справедливост, Разумност, Хармония, Братство, Свобода и Космична любов. Тяхното специфично изложение според идеите на Учителя е най-силният и в същото време минимален акцент, за да се говори за разпространяване на Словото чрез преподаването на Паневритмия. С други думи: тълкуването на тези идеи може да е само обобщено и от гледна точка на учението, в социално и педагогически приемлива форма от гледна точка на обществото. (Като идейно-художествено съдържание и форма на психотренинг, психоанализа и т.н.)
Смисълът на паневритмичното движение се заключава в най-широко употребявания израз "вътрешен смисъл на упражненията".
Ще се спрем по-подробно върху него.
Вътрешният смисъл разкрива основите, характера, ценностното развитие, методите на новото възпитание и самовъзпитание, които са в състояние да насочат съвременния човек (дете, общество) правилно към реалностите на епохата на Новата Култура.
За да се осъществи и разбере правилно вътрешния смисъл, трябва да са изпълнени следните изисквания (условия):
Преживяване на Паневритмията (Означава не само теоретично запознаване); Практикуване на Паневритмията;
Спазване предимството на принципа на Любовта при преподаване на Паневритмията: например учебното съдържание да включва елементарно информиране: идеалът за човек – човекът на дейната любов; понятие за 4-те степени на любовта и двустранния й характер като процес на любов и обич; предимство на възпитателния и самовъзпитателния подход пред обучението (Защото целта е не да запознаем някого с Паневритмията, а да реши да я практикува и да се ползва от нея в живота си. ) и т.н.
Разграничаване на понятията личност – човекът като ум, сърце и воля и космичност – човекът като ум, сърце, воля, душа и дух. Тези две понятия изразяват принципната позиция и обхват на проучване, които науката и Новата окултна наука предлагат.
Любовта, възпитанието, смисълът на нещата са символ на процеса на посяване на семето. С други думи, става въпрос за влияние и позитивни промени чрез Паневритмията върху наследствеността, генотипа, кармата, характера, съдбата, дарбите, способностите, предразположенията. Този въпрос е от най-малко проучените като конкретно съдържание. Символите са удобна и приемлива форма на представяне на идеите.
Какво съдържа вътрешният смисъл? Той ни разкрива пряката реализация на 7-те принципа. Тяхното изявление чрез вътрешния смисъл може да се разгледа примерно по този начин: Таблица 2
Таблица 2
принцип | аспекти на вътрешния смисъл, които можем да постигнем | видове движения |
---|---|---|
1. принцип на разумносттта | мъдрост, просветление, ценности, ограждане | разумни, съзнателни |
2. принцип на съответствието | ефект от въздействието на съответствието между тон, цвят, идея, движение, число | свободни |
3. принцип на трептенията | използване положителното физическо и психическо действие на трансформациите на движението: материята е материализирана ........дух | енергийни |
4. принцип на полярността | приложно усвояване полезността от двойствените, процеси в природата: творчество и съграждане, мъжки/женски принцип и т.н. | електрични и магнетични, бързи и бавни, обменни |
5. принцип на ритъма | музикално темпо и ритъм, вечно движение и др. | Ритмични |
6. принцип на причинно - наследственост | проява, себереализация, прераждане, следственост и др. | съзнателни и трансформиращи |
7. принцип на единството | формиране на понятие за триединството на процесите и природните закони: физическо, органическо и психическо движение; движение/мисъл/чувство; музика/текст/упражнение и др. | естествени, хармонични, пластични, правилни, красиви |
Опитахме се да изясним какво представлява вътрешният смисъл, на какво се базира и с каква насоченост.
Конкретното тълкуване на вътрешния смисъл за всяко едно упражнение от Паневритмията досега има няколко възприети варианта. Главните принадлежат на Боян Боев, Георги Стойчев и Ина Дойнова.
Конкретното тълкуване може да намери различна приемлива форма според формата на преподаване, възрастовите особености и др. характеристики, които би се наложило да се спазват при разучаването.
Ще обобщим опита ни за класификация на видовете паневритмични движения според разбирането за тяхната форма, съдържание и смисъл с таблица 3. Тя допълва таблица 1.
Таблица 3
трите страни на паневритмичното движение | формира | насочено е към: | видове движения | тип движения |
---|---|---|---|---|
техника | тяло | физическия човек | материализиращи | физически |
идея | личност | мислещия човек (интелектуализирания съвременен човек ) | формиращи | психически (ум, сърце, воля) |
вътрешен смисъл | космичност | любещия човек (човека на Новата Култура) | развиващи | психически (ум,сърце, воля, душа, дух) |
Втори признак, според който бихме могли да класифицираме видовете паневритмични движения, това са петте пентаграмни принципа – основен идеен център в Словото. В таблица 4 предлагаме систематизирано примерно посочване на петте типа паневритмични движения според петте принципа, във връзка с конкретни качества, които те формират. Във втората колона първо е посочено общото им логическо наименование (по възможност с оригинално назоваване), а в скоби – срещаните в литературата назовавания, които се явяват допълващи от същия тип.
Таблица 4
принцип | тип паневритмични движения | въздействие върху | качества |
---|---|---|---|
Любов | възпитателни | сърце, подсъзнание, интуиция | жизнерадост, обич, доволство, милосърдие, мекота, търпение, щедрост, доброта, чистота, мир |
Мъдрост | разумни (идейни, развиващи) | ум, памет, съзнание | светлина, гъвкавост, интелигентност, любознателност, разумност, съвест, памет, упование |
Истина | формиращи (обновя ващи, оздравителни) | воля, физ. тяло | точност, дисциплина, самоконтрол, самообладание, смелост, твърдост, постоянство, позитивна настройка, жертвоготовност |
Правда | усъвършенстващи (трансформиращи, самовъзпитателни, съзнателни) | душа, самосъзнание, характер, мироглед | младост, нежност, концентрираност, искреност, уважение, красота |
Добродетел | еволюционни (енергийни, хармонизиращи, връзка с Бога) | дух, свръхсъзнание | възвишеност, сила, мощ, будност, енергетичност |
От таблица 4 ще обобщим: Паневритмичните движения:
❐ според принципа на Любовта са възпитаващи,
❐ според принципа на Мъдростта са развиващи,
❐ според принципа на Истината са формиращи,
❐ според принципа на Правдата са усъвършенстващи и
❐ според принципа на Добродетелта са еволюционни.
Следователно можем да направим следните изводи:
1. Всеки принцип придава собствена характеристика, т.е. има собствена проекция в паневритмичните движения.
2. Възпитаващият, развиващ и формиращ характер на паневритмичните движения изгражда цялостно личността у човека чрез въздействие върху ума, сърцето и волята.
3. Като включим към тях усъвършенстващия им и еволюционен характер, виждаме, отчитаме въздействието им още чрез душата и духа за изграждането на човека като духовно същество и на неговите тела, или като космичност.
Трети логически подход, който можем да изберем за определяне на видовете паневритмични движения, е според признака физично/психично. Този признак ни насочва към разглеждането им по отношение на човешкото устройство (човек е физическо и психическо същество) и по отношение на научните клонове: Таблица 5
Таблица 5
Класификация по признак физично/психично | |||||||||
Човешко устройство | диференциация на познанието | ||||||||
духовни тела | физически характеристики | психически характеристики | наука | изкуство | Философия | Религия | |||
педагогика | физика | медицина | психология | танц | |||||
етерно, астрално, ментално, причинно и т.н. | физически и органически действия и др. | мисли, чувства | възпитание, самовъзпитание, образование и др. | електрични, магнетични, торсионни и др. | профилактика, лечение, промоция на здраве, рехабилитация | социология, геометрия и т.н. | поезия и др. |
Според човешкото устройство може да образуваме три типа класификации по подпризнаци: духовни тела, физически характеристики и психическа изява.
Според духовните тела паневритмичните движения са физически и духовни. Духовните могат да се разделят, от своя страна, на движения във всяко едно от телата: етерни, астрални, ментални, причинни и т.н.
Според физическите характеристики може да има делене по тип процеси: физични паневритмични движения (това са движенията на ръцете, краката, трупа и т.н.) и органични (това са движенията и процесите, активирани от паневритмичните процеси във всяка клетка, мускул, нерв, орган, система).
Според психическата изява биват движения и процеси в мисълта, чувствата, волята, душата, духа, паметта, съзнанието, интуицията и т.н.
Друго делене на видовете паневритмични движения може да има според научната диференциация на познанието. Тук могат да се включат много науки. Ще посоча няколко като пример.
Геометрия: прави, криви, вълнообразни, кръгови движения и т. н. Проучване по форма и линия.
Физика: електрични, магнетични, електромагнитни, торсионни паневритмични движения.
Психология: Тук може да има много класификации според направленията в тази наука. Например:Паневритмични движения според развиването на всички видове интелигентност в човека. Екстериоризиращи и интериоризиращи. Според трансценденталната психология: съзерцателни, медитативни, концентриращи, визуализиращи, интуитивни и т.н.
Социология: Знаем, че Учителя е говорил за Паневритмията като метод за създаване на ново общество, нови отношения. На пръв поглед може да се посочи възможността за проучване на паневритмичните движения и значението им за усъвършенстването на демокрацията, справедливостта, идентификацията, образователната, професионалната, спортната, профилактичната, рехабилитационната ефективност и мн.др.
Педагогика: Една педагогическа класификация вече видяхме чрез таблица 4, но могат да бъдат посочени и по-подробни деления, които да улесняват проучването на Паневритмията от науката педагогика. Най-силният акцент в педагогическо отношение Паневритмията притежава в областта на разработване на теорията на възпитанието и самовъзпитанието.
Етнология, фолклор, народопсихология са също силни страни, чрез разработването на които Паневритмията и идеите на Учителя могат да намерят достойно място в обществения живот днес: да повдигнат духа, да активизират исконните за българина универсални, хуманистични, рационални, демократични, природосъобразни и трансцендентални ценности и качества, известни от хилядолетното ни историческо минало.
В заключение ще посочим, че изследването на видовете паневритмични движения и техния характер представлява един правилен, ценен, социално и научно приемлив подход да се представи и да се възприеме Паневритмията в българското общество и в света. Доколко това е въпрос на настояще или на бъдеще зависи и от нашето умение в настоящия момент да бъдем "в света, но не от света". Т.е. да мислим различно, да покажем на обществото идеи още по-демократични, още по-възпитателни, ценности още похуманни от тези, които са познати. Или по друг начин – да посочим ново разбиране върху съществуващите и утвърдени вече. Има много възможности. Има интерес. Има осъзнат духовен глад в обществото на всички нива и слоеве. Нашата адекватна реакция как да бъде поднесено безценното духовно богатство от Словото е най-важното в момента.
Мили приятели, с това свое изказване искам да приканя всеки, който проявява интерес, да се включи в научното изследване на Паневритмията – в онази област, която му е най-присърце. Има много начини: писане на статии за вестници и списания, участие в семинари, дисертации, издаване на студии, малки книжки, подготвяне на брошури и т.н. Лично аз ви приканвам за участие в две инициативи: написване на две книги. Първата е методика на преподаването по Паневритмия, за която са нужни специалисти по предметите. И втората – сборник с научно-популярни статии за Паневритмията с педагогическа насоченост. За нея може да се обръщате и към Людмила Червенкова. Благодаря ви!
За координати: Снежана Стефанова Димитрова, гр. Велико Търново, ул. Васил Левски 27 А, ет.1 ап. 1 тел. 062/ 62 53 62, GSM 0889227856, имейл: snejanad@abv.bg.
Recommended Comments
Няма коментари за показване