Астрологията в България се опитва да намери своя път лишена от здравата основа на традициите. На фона гръмките и агресивни чуждестранни школи, българският принос в тази наука изглежда още по крехък.
Дали това е наистина така?
Макар и забравена, историята казва друго.
Астрологията е била много добре развита и широко използвана от Богомилите, особено в нейния висш и магичен аспект (колко далечно звучи това днес).
Богомилите са слабо познати , бледи фигури на нашия исторически небосклон. Това, което се знае за тях, обикновено е зле скроена лъжа, приета за чиста монета от късогледи историци.
Малко хора познават същината на богомилското учение и живота на носителите му, могъщите им фигури са обрисувани като еретични сенки на отрицанието и анархизма.
От това страда целият ни народ, като дърво на което секат корените, така губи и Астрологията.
Като учение на мъдростта и силата, Богомилството е разкрило Астрологията откъм нейната дълбока и магична страна, с езотерика и символика непознати на днешната наука за Звездното слово.
Но враговете на българския гносис са свършили добре своята работа – книгите са унищожени, а авторите потънали в забрава и хули.
Въпреки това, в една библиотека в Малта са запазени автентични Богомилски книги, както и преписи от това време.
Сред тях се намират и Астрологически съчинения.
Радостно е, че до нас са стигнали думите на Епископ Симеон Антипа (един от водачите на Богомилите) за онези времена и може всеки според свободната си воля да се ползва от тях :
” Единият от авторите е Хамерон Дубровницки, или както по-често го наричат, Камерун Добровницки.Той е от Александрия. Учен, дълбоко просветен, става епископ на Дубровник, дето стои затворен, в едно истинско усамотение, без да посещава никого.Учениците му дохождаха при него и го виждаха да работи по книгите, които искаше да остави тям и на поколенията. Лишен от някои качества, необходими за проповедник и организатор, той уясняваше, тълкуваше, просветляваше, но не на основа на една църква; даже църквата, на която стана епископ, беше основана от Стефан Венециянец.
Той умря млад, но написа много. Характерна за неговото книжовно дело е онази черта, която го доближаваше силно до диалектиката на Платон и първите неоплатоници.
Книга за домовете разглежда 12-те зодиакални дома в техния митичен и алхимичен образ. Пълни с прелест са разказите за раждането на Исус (Слънцето) и на шестте му сестри (планетните кръгове).
Той бива воден на Голгота като на празник - от 12 града му пращат дарове. Но, когато го приковават към кръста, той се мъчи в продължение на 12 часа, а когато умира, духът му посещава 12 -те кръга на Ада.
Това тройно шествие на Слънцето през Зодиака е разказано с една велика умисъл: да се предадат на българската легенда отсенките на първите гностически митове. Адът по разпределение наподобява голяма човешка фигура.
Първият кръг (Овен) е Талет, жертвата, Агнец, заклан върху равноденствения кръст. Там е главата на Великия Човек,коленото на Вениамин, който държи вълк, негов знак е Аметистът.
Втория кръг (Телец) е Шар, плодородието, Девата на любовта с рога на главата, яздеща апис. Там е шията на Човека, племето на Исакар, държащ покорен осел; негов знак е Ахатът.
Третият кръг (Близнаци) е Теомим, съюзът - двамата близнаци, избили оскърбителите.Там са ръцете на Човека, племената на Симон и Леви, държащи меч и брадва. Негов знак е Берилът.
Четвърти кръг (Рак) е Сартан, привързаностите - рак на гърдите на Изис. Там е коремът на Човека, племето на Забулон, държащ кораб. Негов знак е Изумрудът.
Пети кръг (Лъв) е Ариел, силата - разярен лъв, згрявящ земните семена. Там е сърцето на Човека, кляното на Юда, държащ лъва и магичен скиптър. Негов знак е Рубинът.
Шести кръг (Дева) е Ветулех, чистотата, момиче с клас. Там е слънчевият възел на Човека, коляното на Апора, държащ тайна. Негов знак е Ясмитът.
Седми кръг (Везни) е Мознаим, правдата, жена с вързани очи. Там са бедрата на Човека, коляното на Дан, държащ скрижали и книгата на Енох. Негов знак е Брилянтът.
Осмия кръг (Скорпион) е Акреб, изпитанието, змията на дървото. Там са половите органи на Човека, коляното на Гад, държащ въже и бич. Негов знак е Топазът.
Деветият кръг е (Стрелец) е Кещат, отплатата, Центавър с опънат лък. Там са слабините на Човека, коляното на Йосиф, държащ лък и кожа от сърна. Негов знак е Карбункулът.
Десетия кръг (Козирог) е Геди, грехът (Тайната), козел с рана на гърлото. Там са колената на Човека, племето на Нафталин, държащ сърна и свирка. Негов знак е Оникс.
Единадесети кръг (Водолей) е Дели, съдът, урна с вода. Там са прасците на Човека, коляното на Рувим, държащ амфора. Негов знак е Сапфирът.
Дванадесети кръг (Риби) е Догим,потопът, две риби. Там са стъпалата на Човека, колената на Ефраим е Манасий, приемащи кръщение. Негов знак е Хризолитът.
листа съставят книгата.
Наред с нея, като нейно допълнение, стои една КНИГА ЗА КРЪГОВЕТЕ, дето същия дух, тон и план са записани в разказите за седемте планетни цикъла - Иисус и дъщерите на Хисторазас.
Когато Моисей се оженва за Сепфора, първата от тях, Иисус се изменя на огнена къпина и думи на горчив упрек сипе към него. Но Моисей извежда избрания народ - и на планината Синай Исус му дава едно цвете от крин, за да разгадае тайните му.
Тайните на крина са тайните на шестте кръга - шестте сестри на Сепфора. И, когато Израил върви, под ръката на Исус Навин, към обетованите Страни, Моисей съзерцава на планината гордо шествие на Слънцето из шестте кръга. Заедно с кръга на Слънцето , те образуват седемте архетипни кръга, чието отражение през Диафаната са дванадесетте кръга на Ада.
Защото 7 = 4 + 3; това отразено дава 12 = 4 * 3, тъй като знакът на събирането + отразен, дава знакът на отражението *.
Ето пазителките на кръговете, дъщерите на Хисторазас:
1. Сепфора - Венера - Любов и Мъдрост - утробата на Небесния Хермафродит, дето живее архангел Анаел, царят на "Звездната Светлина", който от Духа Святого приема оплодяване и пази семената на бъдещите неща. Сепфора държи огледало, арфа и седмоцветна дъга.
2. Минит - Марс - Вражда и Жар - Устата на Хермафродита, дето живее Самаел, царят на разорението и катастрофите. Минит държи меч, гърнило и пламък.
3. Тора - Юпитер - Майчинство и Царственост - носът на Хермафродита, дето живее Задкиел ( Захариел), царят на безпристратието и безкористието. Тора държи държава, скрижали и везни.
4. Атобим - Сатурн - Смърт и Тайна - ушите на Хермафродита, дето живее Касиел, царят на мисълта и духопостигането. Атобим държи черна завеса, коса и седморка.
5. Амегедим - Слънце - Хармония и Начало - Темето на Хермафродита, дето живее Михаел, Победителят на Змията, царят на живота и безсмъртието. Амегедим държи златен диск, бяла завеса и тирс.
6. Шекимашем - Луна - Бременност и Хранителство - тилът на Хермафродита, дето живее Габриел, царят на посвешението и откровението. Шекимашем държи покривало, яйце и пентакъл.
7. Хермасим - Меркурий - Проводничество, Движение, очите на Хермафродита, дето живее Рафаел, царят на мъдростта и Изкуството. Хермасим държи сфера, лира и папирус.
Книгата е малък формат, 70 листа, препис от препис.
Виждаме,без легенда и мит, едно чисто поглеждане на архетипните направления. Книгата силно напомня ранните неоплатоници, даже на места по стил и разпределение наподобява ясно платоновите Енеади. Но нищо заето няма, освен планът на първите две глава .
Книгатаима 14 глави, разделена е на строфи по 2 реда. Речта е проза, без размер. Формат - голямо фолио, съдържа 92 листа , една буква със заглавки и орнаментална рамка в червен фон.
С това се свършват книгите на Дубровнишкия епископ, дето личи разнообразна тема, жив език, догматична строгост, почти сухост. До кого са писани книгите не се знае, никъде в тях няма указано обръщение, нито на края е отбелязано кой ги е чел. Знае се, че Хамерон Дубровнишки не е отправял писма до никого вън от града. Значи, писани са за неговите ученици в града.
Като отражение на Първата Архетипна Сфера се явява Небето, на Втората - 12-те Зодиакални Седалища, а на Третата - Седемте Планетни Кръга.
" ...И небесния Зодиак е означение на Пътя".
Пътят към Канахан минава през :
Овен - познаване на Истината във Веществото, Токовете, Влиянията и Същината (Четирите Стихии);
Телец - Овладяване Огнената Сила чрез Себевладение вън и вътре;
Близнаци - Сливане с Единия Учител;
Рак - потъване във вътрешните Глъбини;
Лъв - добиване магична власт, сила, различаване и правдивост;
Дева - побеждаване Четиримата и Седемте;
Везни - достигане мистично и магично равновесие вън и вътре;
Скорпион - убиване на личността чрез самооплодяване;
Стрелец - защита на Преданието, тайна, строгост;
Козирог - Целомъдрие, Усамотение, Молитва, Магична операция;
Водолей - окончателна власт над Великия Змей;
Риби - Мълчание, Клетва и Път на Страданието.
За да доочертая езотеризма на богомилството, държа да прибавя, че то имаше две езотерични доктрини - за миряни , т.е. оглашени и верни - и за монаси т.е. избрани и съвършени.
Понеже в първата група влизаха онези, които живееха Закона на Чистотата, учението имаше повече морално-напътсвен характер, а тъй като вторите живееха Закона на Магичното Равновесие, учението носеше посветителен характер.
Основата на учението беше навсякъде магична: необходимо бе, наред с усвояване законите на мировия ред, не само да се живее съобразно с вътрешната насока на тия закони, но и да се развиват скритите сили, спомагащи за хармоничен с вечните закони живот - и да се постига, чрез оперативна магия, насочване на обществения живот по тия закони.
Магичната догма на монасите бе излагана често писмено. Нейната вътрешна основа дава изключително съдържание на "Стефанит и Ихнилат" - богомилското евангелие.
Богомилите учеха законите и пътищата на физичната и духовна терапевтика, тауматургия и теургия. То бе едно широко разбиране на закон и причинна връзка, едно живо въздействие върху целия тогавашен живот - личен и обществен.”
В заключение може само да се отбележи, че всички ние, изучавайки Астрология, развиваме в себе си качествата на знаците. Когато съзнателно мислим за тях, усилваме техния живот в нас и не друго, но именно любовта е тази неразрушима и вечна връзка.
По-горните символични слова никак не са случайни и ни помагат да разберем и въплътим висшия, таен и дълбок смисъл на Астрологичните Елементи.
От Иво
От Иво •
Астрологията в Богомилското учение
-
Автор: Радислав Кондаков
24.12.2004
София
Дата на първоначално въвеждане: 16.09.2005 г., 05:04 ч.
Recommended Comments
Няма коментари за показване